Coca-Cola støder svenskere med reklame

En tv-reklame for Coke Zero, der viser en ung mand, som slår op med sin kæreste, har fået vort sarte broderfolk mod øst op i det røde felt - igen

Slettet Bruger,

28/03/2008

En tv-reklame for Coke Zero, der viser en ung mand, som slår op med sin kæreste, har fået vort sarte broderfolk mod øst op i det røde felt - igen. En række svenske seere har indklaget Coke Zero-filmen med titlen "The Break Up" for ERK, der står for "Näringslivets Etiska Råd Mot könsdiskriminerande reklam", skriver markedsforing.dk.

I reklamen kommer den unge mands kæreste ind på en restaurant og kysser ham. Han er nervøs, for han vil fortælle hende, at deres forhold er slut. Han drikker af sin Coke Zero, og pludselig fyldes caféen af letpåklædte, dansende, smukke kvinder, som flokkes om den unge mand, og hans kæreste er fuld af forståelse og opfordrer ham til at ringe, når han har lyst til lidt sjov.

Det er kønsdiskriminerende, mener de seere, som har klaget til ERK.

"Klagerne går på, at kvinderne fremstilles som løsagtige sexobjekter, at caféen fremstilles som en stripperklub, og at filmen spiller på fordomme om, at mænd vil have flere kvinder," siger Jan Fager fra ERK.

Hos Coca-Cola i Danmark har man ikke kendskab til, at der herhjemme skulle være klaget over reklamen, som kører i alle de skandinaviske lande samt i Tyskland.

Pressetalsmand Mikael Bonde Nielsen fra Coca-Cola Danmark siger til markedsforing.dk:

"Vi forsøger altid at tage hensyn, når vi kommunikerer til de forskellige målgrupper og tester i øvrigt altid vores reklamer, inden de går i luften. Men det er klart, at kommer der reaktioner, lytter vi til dem - og er vi enige, inddrager vi naturligvis den viden, vi opnår, i vores fremtidige markedsføring."

Se reklamen her:



[email protected]

Kilde: