Lavtlønnede tvinges til at vælge sikkerheden fra, når de skal købe bil. Det konkluderer en ny undersøgelse, udført af Zapera for Dansk Metal. Undersøgelsen viser, at pris vejer tungere end sikkerhed for folk med lave indkomster, og at lavtlønnede har en væsentligt ældre bil end folk med højere indkomster.
"Resultaterne viser klart, at almindelige mennesker med små indkomster ikke har de samme muligheder for gode og sikre biler som de med den store pengepung. Politikerne må derfor sænke registreringsafgiften, så almindelige mennesker ikke bliver nødt til at fravælge sikkerheden, når de skal købe bil," siger Mikael Bay Hansen, økonom i Dansk Metal, til Nyhedsavisen.
37 procent vælger sikkerheden fra
I undersøgelsen blev 1.879 spurgt om hvordan de prioriterede pris og sikkerhed. 37 procent var enige i, at de er nødt til at lægge mere vægt på bilens pris end om den er sikker at køre i. Af dem med en husstandsindkomst på under 400.000 kroner var næsten halvdelen enige i, at de er nødt til at vægte pris højere end sikkerhed.
Undersøgelsen viser også, at lavtlønnede kører rundt i ældre biler end højtlønnede. En familie med en husstandsindkomst på under 400.000 kroner har en bil, der i gennemsnit er 10,3 år gammel, mens gennemsnitsalderen for en bil er 6,6 år, hvis den ejes af en familie med en husstandsindkomst på over 400.000 kroner.
Ældre biler er ikke så sikre som nye biler. Det viser tests fra Euro NCAP og undersøgelser fra det svenske forsikringsselskab Folksam. I 2001 viste en analyse udført af Dansk Transportforskning, at jo lavere indkomsten er, desto større er risikoen for at komme til skade i trafikken.
Udover at være mere usikre har ældre biler ofte et højere benzinforbrug, og belaster derfor miljøet mere end nye biler.