Begavede børn savner udfordringer

Slettet Bruger,

29/12/2007

Selv om 80 af landets kommuner mener, der bør gøres mere for de bedst begavede elever i folkeskolen, er det kun en tredjedel af, der har igangsat særlige talentinitiativer. Det viser en rundspørge foretaget af Jyllands-Posten. Hos Skole og Samfund, foreningen for landets skolebestyrelser, møder man flere forældre, der ønsker, at der gøres noget for deres begavede børn.

"I alle årene har man haft vanskeligt ved at undervisningsdifferentiere. Det er måske svært, men den øverste halvdel har man ikke haft tilbud til. Der skal gøres noget særligt for de svage elever, men også for de særlige talenter. Det er en ganske simpel ting, og hvis man ikke har gjort det, har man ikke overholdt loven," siger sekretariatschef Niels-Christian Andersen fra Skole og Samfund.

Regeringen seneste regeringsgrundlag lægger op til at seminarielærerne allerede under uddannelse skal lære at undervise de særligt begavede børn.

"Det står i folkeskoleloven allerede, at der skal være udfordringer for alle elever. Det er kun et spørgsmål om, hvordan vi lever op til det, men det skrider fremad på trods af, at det er lidt udansk. Det nye er, at man nu kan tale højt om det," siger Bertel Haarder.

DF: Mere holdopdeling
Men ifølge DF går det for langsomt. Partiet vil derfor foreslå Bertel Haarder, at mulighederne for holddeling bliver udvidet.

"Jeg ser gerne, at det tabubelagte emne holdopdeling afdramatiseres, så vi kan få en seriøs diskussion. Jeg er åben over for andre nye tiltag, men vores bud er holdopdeling. I første omgang af frivillighedens vej eller med udvalgte forsøgsskoler," siger DF's uddannelsesordfører Martin Henriksen i en pressemeddelelse.

Han foreslår også, at der laves forsøg med filosofi og latin for de bedst begavede elever.

[email protected]

Kilde: