Avischefer protesterer mod forslag fra Skattekommissionen

For nylig afviste administrerende direktør Lars Munch fra JP/Politikens Hus, at de konsekvent stigende priser, som de danske dagblade har opkrævet ...

Slettet Bruger,

15/01/2009

For nylig afviste administrerende direktør Lars Munch fra JP/Politikens Hus, at de konsekvent stigende priser, som de danske dagblade har opkrævet hos abonnenterne de sidste 20 år, har haft betydning for avisernes faldende oplag og dermed annonceindtjening.

Men nu foreslår Skattekommissionen, at dagbladene skal miste deres momsfritagelse, og nu har tonen fra samme Lars Munch fået en helt anden lyd.

"Indfører man moms, vil prisen stige, og det vil få alvorlige konsekvenser for dagbladenes udbredelse," siger Lars Munch til business.dk.

Da han for en måned siden blev spurgt, om det forhold, at danske dagblade er mere end dobbelt så dyre som svenske, mon har haft betydning for de faldende oplag herhjemme, svarede Lars Munch helt modsat:

"Jeg tror ikke, det er prisstigninger, der har medført de faldende oplag."

Imidlertid har Lars Munch en samlet avisbranche med sig i kampen mod at skulle betale moms af avissalget, heriblandt også den adm. direktør for Dagbladet Børsen, Leif Beck Fallesen.

"Det er utrolig vanskelig at tjene penge på dagblade i øjeblikket. Hvis man pålægger moms samtidig med, at man skærer i distributionsstøtten, vil der blive betydeligt færre aviser i Danmark på meget kort tid. Dertil kommer nedgangen i konjunkturerne, der rammer alle medier i øjeblikket," siger han til business.dk.

[email protected]

Kilde: