Danmark sakker bagud i globaliseringsræset, hvis vi skal vente på myndighedernes nidkære papirnusseri. Efter dyre omstruktureringer og relancering af Udlændingestyrelsen som Udlændingeservice, er dansk erhvervsliv stadig utilfreds med behandlingen.
Dansk Industri (DI) modtager cirka fem henvendelser om ugen fra virksomheder, som ofte må vente op til et halvt år på svar fra Udlændingeservice. DI kan også berette om virksomheder, der ofte må flytte forretningsmøder til udlandet, fordi forretningsforbindelser ikke kan opnå besøgsvisa. Også i Håndværksrådet kan man nikke genkendende til problemstillingen. Her har man måttet konstatere, at fire ud af ti medlemsvirksomheder må give op overfor bureaukratiet, selvom de har brug for udenlandsk arbejdskraft.
"Hvis man så bare kunne få en vurdering af, hvor lang tid sagen kommer til at tage - men det kan man heller ikke," sukker Jakob Brandt, cheføkonom i Håndværksrådet, i Politiken.
Resultatet er svækket konkurrenceevne.
"I stedet vælger virksomhederne at outsource, eller også går ordren tabt. Eller også finder den medarbejder, man forsøger at få til landet, et andet job, for der er stor international efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft," lyder den hårde besked fra Martin Kabongo, chefkonsulent hos DI til Politiken.
Han bakkes op af Jakob Brandt: "Det er stadig vores opfattelse, at Udlændingeservice mere er en styrelse end en service."