Salget og indtjeningen fra 7-Eleven butikker er højere hos danske franchisetagere end hos deres udenlandske kollegaer, viser en opgørelse fra kæden. Det skriver Erhvervsbladet.
"Det her marked vokser år efter år, og det viser, at danskerne har behov for at handle på de tidspunkter, der passer dem. Vi har været dygtige til at tilpasse os. I dag har vi flere varenumre end Netto," siger Jesper Østergaard, der er administrerende direktør i 7-Eelven kæden til Erhvervsbaldet.
De danske butikker sælger i gennemsnit for 33.000 om dagen, 8.000 mere end butikkerne i 7-Elevens hjemland USA. Kædens succes er delvist lovgivningens skyld, vurderer en ekspert i detailhandel.
"Vi har en anden og mere restriktiv lukkelov end de andre lande. Og så er der en meget favorabel konkurrencesituation, hvor der stort set ikke er en anden kæde på kiosk-markedet end 7-Eleven," siger Anders Lyhne Nordtorp fra Retail Institute Scandinavia.
På trods af den vurdering er 7-Eleven ikke meget for lukkeloven. For også hos den døgnåbne kæde oplever man loven som en spændetrøje. Blandt andet oplever man kravet om, at årsomsætningen skal ligge under 29,1 millioner for at kunne holde åbent hele tiden, som en stor udfordring.
"Der er butikker, hvor vi må pille varer ud af sortimentet for ikke at overstige grænserne. Vi mister salg, og det skuffer kunden, og i sidste ende skaber det jo dårlig service," siger Jesper Østergaard til Erhvervsbladet.
[email protected]
"Det her marked vokser år efter år, og det viser, at danskerne har behov for at handle på de tidspunkter, der passer dem. Vi har været dygtige til at tilpasse os. I dag har vi flere varenumre end Netto," siger Jesper Østergaard, der er administrerende direktør i 7-Eelven kæden til Erhvervsbaldet.
De danske butikker sælger i gennemsnit for 33.000 om dagen, 8.000 mere end butikkerne i 7-Elevens hjemland USA. Kædens succes er delvist lovgivningens skyld, vurderer en ekspert i detailhandel.
"Vi har en anden og mere restriktiv lukkelov end de andre lande. Og så er der en meget favorabel konkurrencesituation, hvor der stort set ikke er en anden kæde på kiosk-markedet end 7-Eleven," siger Anders Lyhne Nordtorp fra Retail Institute Scandinavia.
På trods af den vurdering er 7-Eleven ikke meget for lukkeloven. For også hos den døgnåbne kæde oplever man loven som en spændetrøje. Blandt andet oplever man kravet om, at årsomsætningen skal ligge under 29,1 millioner for at kunne holde åbent hele tiden, som en stor udfordring.
"Der er butikker, hvor vi må pille varer ud af sortimentet for ikke at overstige grænserne. Vi mister salg, og det skuffer kunden, og i sidste ende skaber det jo dårlig service," siger Jesper Østergaard til Erhvervsbladet.
[email protected]