Prissammenligningssider i voldsomt vækst ifølge undersøgelse

Ikke angivet Ikke angivet,

12/12/2017

Ifølge en global undersøgelse fra 2017, foretaget af det verdensomspændende revisionsfirma PricewaterhouseCoopers, så er prissammenligningssider i voldsom vækst disse år.

Hvad er en prissammenligningsside

En prissammenligningsside er en søgemaskine hvor man kan sammenligne produkter, som eksempelvis a-kasser eller fodboldrejser, ud fra forskellige parametre. Prisen er altid en vigtig faktor når folk skal købe et produkt, men på prissammenligningssider er der ofte mange andre muligheder for at sammenligne ens købsmuligheder. Det kan være ting som kvalitet, særlige egenskaber, kundetilfredshed og meget mere. Alt sammen med til at gøre dig bedre rustet til at trække den rette beslutning.

Nye markeder

Det er ikke kun hos etablerede prissammenligningssider man kan se en positiv udvikling. Der er flere nye markedssegmenter hvor prissammenligningssider begynder at vinde indpas. Før var branchen delt op i tre dele: forsikringer, energi og alt andet. Forsikringer dækker over alt fra indboforsikring og bilforsikring til rejseforsikring og arbejdsløshedsforsikring. Produkter med mange regler og love der kan være svære at gennemskue. Derfor har prissammenligningssider altid haft en naturlig fordel i den branche. Energiprodukter er blandt andet el, gas og fyringsolie. Den sidste gruppe har set en enorm udvikling de seneste år. Fra primært at sammenligne produkter som internet, tv og mobilabonnement, dækker den nu over et stadigt stigende antal markeder. Fra rejser og hoteller til kviklån, oplevelsesgaver og meget mere. Listen over nye prissammenligningssider stiger hver eneste dag.


Derfor er prissammenligningssider så populære

Der er mange årsager til den store stigning i prissammenligningssider på nettet. Undersøgelsen peger blandt andet på det stigende antal internet- og smartphonebrugere, som vigtige parametre for udviklingen. En anden vigtig faktor er at både forbrugeren og leverandøren har store fordele af prissammenligningssider. Fra forbrugerens synspunkt er det bekvemmeligt at bruge en prissammenligningsside. Man sparer tid på at sammenligne produkter fordi alt er samlet på et sted, og man har langt flere muligheder at vælge imellem. Leverandøren får øget omtale og der kommer nye kunder til forretningen. Kort og godt er prissammenligningssider en sejr for alle parter. Ikke så underligt at branchen oplever voldsom vækst.

Kilde: