Men Metro Cityringen er undtaget, og der er fra transportminister Flemming Hansens (K) side ingen planer om at benytte Finansministeriets principper i dette projekt. Til Berlingske Business udtaler han, at selvom prisen på 15 mia. kr. for metroringen er "usikker", er der tale om "den mest sandsynlige pris".
Efterlyser bedre overblik
Professor Bent Flyvbjerg fra Aalborg Universitet mener, at
transportministeren må få bedre styr på, hvordan skatteydernes penge bliver brugt.
"Den mest sandsynlige pris betyder ganske simpelt, at der er 50 procents risiko for budgetoverskridelser i endnu et Metro-projekt. Det må siges at være en væsentlig oplysning, at transportminister Flemming Hansen ikke ønsker at være mere sikker på et anlægsprojekt til et tocifret milliardbeløb. Helt anderledes går man til værks med engelske projekter, hvor man budgetterer til kun 20 procents risiko for overskridelser mod de danske 50 procent," siger Bent Flybjerg.
Transportministeren svarer, at "cityringen er besluttet og finansieres i fællesskab mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Statens bidrag er indskud af værdier i Københavns Havn. På den måde er cityringen ikke et traditionelt statsligt anlægsprojekt."
Bent Flyvbjerg er ikke enig i disse oplysninger.
"Selv om finansieringen er fælles, er der tale om et helt traditionelt anlægsprojekt. Der er klart behov for at kende risikoen for mulige milliardoverskridelser. I den nuværende Metro indskød staten grundene på Amager. Denne gang er det havnen. Med i det nuværende Metro-projekt er udover staten, Københavns og Frederiksberg kommuner."
Problemerne fejes ind
under guldvtæppet
Ifølge Flyvbjergs analyse har metroprojektet overskredet sit
milliardbudget med hele 151 procent, hvilket gør det til en af Danmarks største
budgetoverskridelser.
MKR