Analyse: DR og TV2 favoriserede oppositionen

Slettet Bruger,

02. december 2007

De danske licensbetalere har været med til at finansiere oppositionens valgkamp. Så groft kan resultatet af en undersøgelse af public service stationerne DR og TV2's dækning af valget skæres ud. Undersøgelsen er udført af Jyllands-Postens politiske kommentator, Ralf Pittelkow, og baserer sig på tv-stationernes vinkling af nyhederne.

"Analysen af tv-nyhederne om valgkampen efterlader ingen tvivl: Samlet set havde indslagene voldsom slagside til fordel for oppositionen. Der var fem gange så mange gode nyheder for oppositionen som for regeringslejren," skriver Pittelkow i Jyllands-Posten.

Pittelkow fremhæver, at et tv-indslag ikke bare består af en samling oplysninger. En nyhed præsenteres med en bestemt vinkel, så oplysningerne fremstår gunstige for enten regeringen eller oppositionen. Da Socialdemokraterne eksempelvis valgte at genåbne folkeskoleforliget af hensyn til de Radikale, kunne det enten fremstilles som en styrkelse af oppositionen eller som en kovending fra S. Hvorvidt et indslag skal falde ud til regeringens eller oppositionens fordel er således op til journalisten.

DR var rødest
Analysen dækker over 274 indslag i løbet af de tre ugers valgkamp, og heraf var i gennemsnit fire ud af fem vinklede til fordel for oppositionen. Selvom begge kanaler således var venstresnoede i deres dækning, var DR alligevel en klar vinder. Her var der nemlig syv gange flere regeringsfjendtlige indslag, mod kun tre-fire gange flere på TV2.

Pittelkow anser det for et demokratisk problem når journalister, der politisk ligger langt til venstre for befolkningen som helhed, giver et ensidigt billede af virkeligheden.

"Faren er normalt ikke, at nogen bevidst sidder og planlægger indslag til gavn for oppositionen. Faren er derimod, at de politiske holdninger spontant farver, hvilke vinkler på nyhederne man finder rigtige og væsentlige," skriver han i Jyllands-Posten.

mikkel@180grader.dk