Biludlejningsfirmaet Hertz søger konkursbeskyttelse

Det over 100 år gamle Hertz er så hårdt ramt af coronakrisen, at det søger om konkursbeskyttelse.
Problemerne for Hertz i USA og Canada kommer ikke umiddelbart til at påvirke selskabets forretninger i Europa. (Arkivfoto).
Problemerne for Hertz i USA og Canada kommer ikke umiddelbart til at påvirke selskabets forretninger i Europa. (Arkivfoto).

180Graders Redaktion,

23/05/2020

Det globale biludlejningsfirma Hertz har søgt om konkursbeskyttelse for dets aktiviteter i Nordamerika.

Det oplyser selskabet i en meddelelse natten til lørdag dansk tid.

Coronakrisen har revet tæppet væk under rejsebranchen og dermed også efterspørgslen for at leje biler.

Inden virusbruddet ramte med fuld kraft, gik det godt for det over 100 år gamle foretagende, som både i januar og februar øgede omsætningen.

Men viruspandemien udløste et så "pludseligt og voldsomt" fald i indtægterne, at firmaet økonomisk er på hælene.

En stor del af indtægterne kommer fra udlejning af biler i lufthavne. Men næsten al flytrafik er gået i stå under virusudbruddet, og dermed også behovet for at leje biler i forlængelse af en flyrejse.

Hertz havde håbet på at indgå en aftale med kreditorerne inden fredag om en forlængelse af låneaftaler, men det lykkedes ikke parterne at blive enige. Selskabet har en gæld på over 18 milliarder dollar.

Ved at søge om konkursbeskyttelse har Hertz mulighed for at fortsætte driften samtidig med, at det forsøger at få styr på økonomien.

Problemerne i Nordamerika påvirker ikke umiddelbart virksomhedens drift i Europa eller i Australien og New Zealand.

Selskabet oplyser, at det har over én milliard dollar i kontanter, som vil sikre den videre drift i de dele af verden.

Ved udgangen af 2019 havde Hertz omkring 38.000 ansatte på verdensplan.

I Nordamerika har Hertz ifølge nyhedsbureauet AFP nedlagt 10.000 stillinger for at skære ned på omkostningerne.

Hertz er blandt de største virksomheder, som er havnet i en overlevelseskamp på grund af viruspandemien.

Kilde: /ritzau/Reuters