Lagermedarbejder har hænderne fulde under Corona

Alexander Hansen,

19/01/2021

I den sene tid, med Covid-19, ser vi en kæmpe stigning i online salg af tøj, brugskunst, dagligvare og nærmest alt andet. Det øget salg betyder at mange webshops eventuelt har måtte melde varer udsolgt, samt det øget salg betyder øget aktivitet på lager med pluk og pak. Alt i alt, er det en positiv stigning for webshopejere, men kan også være en udfordring for lagermedarbejder. 


Det skal selvfølgelig siges at en webshop ikke bare er en webshop, og et lager er ikke bare et lager. Det handler om hvilket type webshop og hvilke type produkter der bliver solgt. Hertil er der dog mange faktorer at tage højde for. 


Tøjbutikker på nettet


Restriktionerne under covid-19 har resulteret i lukket storcentre og begrænset antal besøgende i de små tøjbutikker. Det har dog ikke ændret efterspørgslen fra forbrugere som stadig har skulle bruge nyt tøj til jul og nytår. Mange forbrugere har derfor taget kortet med online for at handle tøj. Det betyder at webshops pludseligt har fået ekstra travlt med at pakke varer. 


Det har været svært at følge med for mange webshops, hvorfor vi har set øget mulighed for pre-ordres og restordre. Global Funk som er et populært dansk tøjmærke til kvinder har været ramt af dette tilfælde. Både de store kæder og de små dametøjsbutikker har mødt stor efterspørgsel på flyverdragter, jakker og frakker fra Global Funk, hvortil de har måttet melde modeller i restordre, samt har kunder haft mulighed for pre-ordre af de nye kollektioner. Dette har hjulpet webshops med at bibeholde et udbud tilsvarende den stigende efterspørgsel. Det er en god løsning i denne travle tid, selvom det går ud over lagermedarbejderne. 


Interiør butikker med online salg


Når det kommer til større produkter som møbler, er der ikke altid til at få leveret, da produkterne typisk ikke kan leveres til en almindelig pakkeshop. Her ser vi tendenser af at forbrugeren har mulighed for at bestille online og afhente i butikken. Det resulterer i lange bilkøer ved IKEA og andre store møbelkæder. De små “bløde” pakker fra tøjbutikkerne er ikke nær så skrøbelige under transport og levering, som en eventuel sofa.


Grundet rejseforbud har mange danskere holdt sommer hjemme i haven, på terrassen eller i sommerhuset. Det betyder at selvom interiørbutikkerne har måttet holde lukket under restriktioner, har det været øget efterspørgsel. Det har i nogle tilfælde givet leverandører overarbejde for at kunne levere varen inden for fornuftig leveringstid. 


En interiørbutik med designermøbler har typisk meget høj kvalitetssikring når det kommer til transport, da de dyre produkter kan være skrøbelige. De små brugskunst produkter kan typisk blive håndteret på samme principper som pakkerne fra tøjbutikker, afsendt med firmaer som PostNord eller GLS. Hjemmelevering af de store møbler har stadig været en mulighed, ved brug af fragtfirmaer som Danske Fragtmænd. Det har dog været en kæmpe udfordring med strandet gods og opbevarings mangel, hvilket har resulteret i tilbagesendt vare til afsender. 


Den ovennævnte situation med overstock og strandet gods har ikke kun haft konsekvenser for modtager, men har en dominoeffekt på hele forsyningskæden. Det betyder at Danske Fragtmænd, som er den foretrukne leverandør af det danske designbrand, Skagerak, eventuelt har haft udfordring med at opbevare og levere produkter herfra, hvilket betyder at interiørbutikkerne ikke kan holde den normale leveringstid, og i nogle tilfælde har måtte melde varer udsolgt. 


Skagerak som er populære for blandt andet deres havemøbler har muligvis set en øget efterspørgsel eftersom mange danskere ikke har været ude og rejse i sommeren, men brugt tiden hjemme. Ligeledes med brands som Fermob havemøbler, har det typisk været højsæson op mod sommeren, hvortil de nu kan ende med kommende udfordringer, såfremt at der ikke bliver fundet en solid løsning og efterspørgslen fortsat stiger. 


De professionelle ved bedst


Et godt forhold og godt samarbejde mellem sælger og leverandør er essentielt i en tid som denne for at formindske fejl, misforståelser og miskommunikation. Det er altså en situation som påvirker alle led i processen. En virksomhed som Danske Fragtmænd ved bedst hvad der skal til for at overkomme disse udfordringer, da de er specialister på området. 


Det er logistik professionelle som til hverdag arbejder med udfordringer og optimering af transport og opbevaring af gods. Det handler dog ikke kun om hvem der transporterer godset, men også hvem der opbevarer og hvem der plukker og pakker. 

I webshoppen har medarbejderne deres hænder fulde med pluk og pak af ordrer, hvorfor de har mindre tid til andre værdiskabende aktiviteter. Ligesom at webshoppen skal have samarbejde med specialiseret leverandører, er det også en mulighed at få hjælp til opbevaring, pluk og pak.


En pluk og pak løsning med et lagerhotel er når du outsourcer alt din lagerstyring til et hold af professionelle lager og logistikmedarbejdere. Et lagerhotel er meget simpelt en virksomhed med kæmpe lager, hvor du som webshopejer kan leje plads til opbevaring af dine vare. Med pluk og pak løsning undgår man selv at skulle plukke, pakke og sende de solgte varer til slutbrugeren. Alt dette står lagerhotellet for, lige fra modtagelse af ordre, til modtagelse af returordre. Alt sammen er selvfølgelig integreret i webshoppen, så webshopejer ikke mister kontrol og overblik. 


Tålmodighed er løsningen


Som forbrugere af online handel er vi som sagt alle påvirket af denne situation. De seneste år har vi påtaget os en række krav og forventninger til online shopping med hurtig levering, billig/gratis fragt og nem returnering. Dette er stadigvæk målretningen for alle parter, hvor vi kan sikre os at de professionelle arbejder i højtryk på af finde en løsning på problemet. forhåbentligt er det ved at gå den rigtige retning med julen bag os. 


Når nu vi køber varer på internettet, er det en god idé at bestille i god tid, samt være tålmodig. Leverandørerne gør deres bedste, det skal vi have tillid til.