Et skuffende salg af annoncer betyder, at den danske mediekoncern Berlingske Media skal spare 17 millioner kroner.
Det oplyser koncernen selv i en pressemeddelelse mandag.
Både Berlingske og B.T. skal reducere antallet af redaktionelle medarbejdere.
Samtidig vil koncernens afdelinger for abonnementssalg og annoncesalg blive slået sammen til en samlet kommerciel afdeling. Det vil medføre et lavere antal medarbejdere samlet set, oplyser Berlingske Media.
- Siden nytår har annoncesalget været lavere end ventet, og vi skal samtidig håndtere stigende omkostninger til løn og andet, siger Anders Krab-Johansen, koncernchef i Berlingske Media, i pressemeddelelsen.
- Det er altid trist at sige farvel til værdsatte kolleger, og vi havde helst undgået en sparerunde, men vi ser ingen anden mulighed.
Det oplyses ikke, hvor mange medarbejdere der står til at miste deres job. Det vil blive forhandlet med koncernens tillidsfolk.
Besparelserne kommer til at at omfatte både direktører, ledere og medarbejdere, skriver koncernen.
Papiravisen døde sidste år
Berlingske Media udgiver Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
Mediekoncernen havde et samlet overskud på driften i 2022 på 64 millioner kroner. Det var otte millioner kroner mindre end året før.
Den samlede omsætning faldt 25 millioner kroner og lød i 2022 på 731 millioner kroner.
Særligt Berlingske og B.T. oplevede et fald i omsætningen sidste år. De to mediers omsætning faldt henholdsvis 7 og 17 millioner kroner.
I juni sidste år meldte Berlingske Media ud, at B.T. fra årsskiftet kun ville udkomme digitalt på bt.dk. Dermed blev 2022 det sidste år, hvor B.T. udkom med en papiravis.
Også mediekoncernens eget trykkeri, Trykkompagniet, blev lukket i den forbindelse.
Både lukningen af B.T.'s papiravis og Trykkompagniet førte til opsigelser af medarbejdere.
Kilde: /ritzau/