Vi shopper løs på nettet: Særligt et sted har fanget danskerne

Størrelsen på ordrerne er til gengæld faldet.
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Jens Asbjørn Bøgen,

23/02/2023

I 2022 foretog danske forbrugere 287 millioner handler online. Det er fire procent mere end i 2021.

Til gengæld blev der brugt færre penge trods de flere handler. Helt præcis sendte danskerne 179,9 milliarder kroner afsted på onlinehandler i 2022, og det er et fald på en procent i forhold til året før.

Det viser en årlige e-handels-analyse, som Dansk Erhverv står bag.

Men selvom det umiddelbart kan lyde ildevarslende, at det samlede forbrug faldt i 2022, skal man huske, at niveauet i 2021 var ekstraordinært højt.

Niels Ralund, der er e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, kalder 2022 for et omskifteligt år, hvor coronakrisens medvind for e-handel nu er blevet vendt til modvind.

"De første måneder tegnede rimelig fornuftigt. Krig, gasprisernes himmelflugt, svingende fragtpriser og en generelt faldende forbrugertillid særligt i andet halvår var en mavepuster," siger han i en kommentar.

Stadig højere end før corona

Når man snakker om, at coronakrisen sørgede for imponerende gode år for e-handel, kan man bare kigge på tallene fra 2022 og sammenligne dem med året før corona.

Sammenlignet med 2019 var det samlede forbrug på nettet nemlig hele 25 procent højere i 2022.

Derfor er Niels Ralund da også forsigtig optimist, når han kigger på de kommende år for e-handel.

Tallene vidner nemlig om, at danskernes lyst til at handle online ikke er blevet svækket. Flere svarer endda i analysen, at de forventer at øge deres e-handel i år.

Hvad der så har fået danskerne til at foretage endnu flere onlinehandler i 2022 er, ifølge analysen, den historiske inflation og usikkerhed, vi står i.

Niels Ralund forklarer, at vi for første gang ser, at pris er en stigende årsag til, at flere vælger at handle på nettet i stedet for i fysiske butikker. Det hænger sandsynligvis sammen med, at det er nemmere at sammenligne priser online og på den måde få mest får pengene, når de nu taber værdi med høj fart.

Det samlede fald i forbruget i 2022 kan tilskrives, at danskerne er søgt udenlands. Forbruget på danske webshops faldt nemlig med syv procent i forhold til 2021, hvorimod onlinekøb hos udenlandske webshops steg med syv procent sammenlignet med 2021.

Da forbruget på den danske webshops tegnede sig for 127,7 milliarder kroner, fører det altså til det samlede fald.