Det er svært at blive klog på, hvad De Konservative og Venstre på Frederiksberg mener om de eksploderende kommunale ejendomsskatter, som om få år vil koste gennemsnitligt 100.000 kr. om året. Skatteeksplosionen vil skære næsten 2 millioner kr. af gennemsnitshusejerens opsparing. Intet sted bliver boligejerne så hårdt ramt som netop på Frederiksberg.
Støtter ændring der blev stemt ned
Frederiksbergs borgmester Jørgen Glenthøj (K) siger, at han bakker "helt og fuldt op om" et forslag
fra De Konservative i Folketinget om at fastfryse grundskyldsbetalingen. Men han har samtidigt afvist, at en helt tilsvarende fastfrysning (gennem lavere grundskyldspromille) på Frederiksberg "er en farbar vej". Den eneste forskel på de to forslag er, at beslutningsforslaget i Folketinget ikke blev vedtaget. Det kom, efter at Venstre og De Konservative ikke længere var i regering, og De Konservative var blevet Folketingets mindste parti. Derimod har De Konservative borgmesterposten på Frederiksberg og kan faktisk gennemføre forslaget, hvis de vil. Det vil virke på helt samme måde på boligejerne og kommunekassen, som det forkastede Folketingsforslag ville virke på Frederiksberg!
Også Venstre har gjort det modsatte af det, de siger. Venstres spidskandidat på Frederiksberg, rådmand Jan E. Jørgensen, er også medlem af Folketinget og var ordfører i debatten om De Konservatives forslag, og talte luftigt for at bremse grundskyldsstigningen - men stemte ikke for det Konservative beslutningsforslag.
Boligejere får regningen for al fremtid Borgmesteren underdriver helt systematisk, hvor meget boligejerne kommer til at betale. Det stiger "kun" gradvist de næste 8-13 år og bliver "kun" 46.000 kr. om året ekstra for en gennemsnitlig husejer – siger han. Men grundskyld kapitaliseres. Det vil sige, at de nuværende boligejere kommer til at betale hele stigningen for al eftertid. Det sker ved, at husene bliver mindre værd. Ifølge Danske Bank og den konservative formand Lars Barfoed vil det gennemsnitlige hus blive næsten 2 millioner mindre værd! Det er 2 millioner mindre i friværdi, uanset om man bliver boende eller ikke har råd til at bo i kommunen mere. Og prisfaldet kommer med det samme, ikke gradvist over mange år.
Flere penge til rådhuspolitikerne - boligejerne betaler
Borgmesteren påstår, at når grundskylden stiger, så ender pengene "reelt" i statskassen. Men ikke det hele. Han glemmer at fortælle, at der er loft over, hvor meget der ender i statskassen. Selv om det meste ender i statskassen, scorer kommunalbestyrelsen også en del. Men hvis Frederiksberg skal aflevere flere penge til staten, hvorfor er det så boligejerne, der skal betale det hele - og mere til? Hvorfor skal kommunalbestyrelsen ikke bære en del af byrden? I forvejen er privatforbruget stadig under, hvad det lå på inden krisen, mens det offentlige forbrug stiger. Også på Frederiksberg. Her ved udgangen af valgperioden bruger kommunen flere penge og har flere ansatte end ved begyndelsen af den. Udgifterne til kommunens administration er steget 20 pct. Det er dobbelt så meget som på landsplan.
Alligevel affærdiger borgmesteren en nedsættelse af grundskylden med, at det "ville gå ud over vores gode frederiksbergservice". Og han påstår, at "regeringen lægger op til at reducere kommunernes økonomiske råderum", selv om råderummet stiger. Under de nyligt afsluttede forhandlinger om en vækstpakke måtte de borgerlige på Christiansborg opgive at komme igennem med et krav om nulvækst over for S-SF-R-regeringen.
Men på Frederiksberg lirer den Konservative borgmester uanfægtet den gamle remse om “nedskæringer” og truet “serviceniveau” af.
Ingen hindringer for lavere grundskyld
Borgmesteren skriver, at det er "ganske svært" at neutralisere virkningen af grundskatteeksplosionen, fordi grundskyldspromillen skal ned på 16. Men der er intet i vejen for at sætte den ned på 16! Minimumsgrænsen går netop ved 16, så det er alene et spørgsmål om politisk vilje på rådhuset.
Bluff og sorteper
Venstre og De Konservative prøver at ride på begge heste. De er rent retorisk imod det igangværende blodbad på Frederiksbergs boligejere. Men vil de gøre noget ved det? Kommer der andet end paradeforslag, som man er sikker på ikke bliver til noget?
Venstres rådmand siger ét på Frederiksberg, mens Venstres ordfører på Christiansborg ikke ville stemme for at aflyse grundskyldseksplosionen - selv om det er en og samme person.
På Frederiksberg mener borgmesteren ikke, at det er hans bord. Nogen andre må gøre noget. Men for få dage siden blev han dog mere ulden i sproget, efter at den socialdemokratiske overborgmester i København gik ud og vil redde de mindre hårdt ramte københavnske husejere. Nu vil borgmesterpartiet på Frederiksberg spørge embedsmændene, om det alligevel kan lade sig gøre at lette situationen. Men som Lokalavisen påpeger:
“forslaget er mest en hensigtserklæring, så husejerne skal ikke glæde sig for tidligt”.
Det er ikke længere nogen naturlov, at der skal være Konservativ borgmester på Frederiksberg. Ved folketingsvalget i 2011 fik den nuværende regerings parlamentariske grundlag med 58 pct. massivt flertal. Der er kun Konservativ borgmester, fordi Frederiksberg har været mere veldrevet end mange andre kommuner. Men hvor længe holder det, hvis han intet reelt vil gøre for de forblødende boligejere og krampagtigt gentager mantraet om “frederiksbergservice”? En “service”, der inkluderer den berygtede cyklende julemand, som skal lære cyklisterne at køre pænt, belærende pjecer til forældre om den rette brug af sut og telefonisk morgenvækning af skoleelever.