» Forbrugerrådets digitale forståelse er bornert og forkert «

I går skrev Comon om Lara Mulady, der havde fået nok af besværlighederne med sin internetudbyder Fullrate, hvilket hun meddelte på Twitter

Jesper Ørsted,

12/01/2011

I går skrev Comon om Lara Mulady, der havde fået nok af besværlighederne med sin internetudbyder Fullrate, hvilket hun meddelte på Twitter. Fullrate følger omtale i sociale medier, og dagen efter modtog Lara Mulady en email, der lovede en hurtig løsning på problemet, hvilket viste sig at holde stik.Sådanne metoder bryder Forbrugerrådet sig ikke om. Det er sågar ‘meget krænkende,’ udtaler jurist ved Forbrugerrådet Anette Høyrup til Newspaq. Fænomenet bliver udlagt som overvågning, hvorfor forbrugerne skal passe på, lyder advarslen.Det er simpelt hen noget vrøvl. Sociale medier som Facebook og Twitter er en del af det offentlige rum. Hvis man vil have privatliv, må man ty til andre former for kommunikation. Hensigten med at skrive noget på Twitter er jo netop at udbrede et budskab til sine ‘followers.’Det svarer jo til at skrive et læserbrev i en avis, hvorefter virksomheden reagerer på det. Skal man også forbyde virksomheder at læse aviser?Desuden virker det jo. Lara Mulady fik løst sit problem, netop fordi Fullrate har en interesse i ikke at blive udstillet som kundeuvenlig.Forbrugerrådets holdning virker endnu mere afsporet, når Anette Høyrup i selvsamme artikel fra Comon trækker i land, da hun erfarer, at Lara Mulady ikke var fortørnet over ‘overvågningen,’ men derimod havde en positiv oplevelse. Det er altså ikke en principiel holdning hos Forbrugerrådet, men den afhænger af reaktionen hos en enkelt forbruger?