Det er tydeligt, at regeringen arbejder hårdt på at mene det oprigtigt, når de siger at det er en rigtig god dag i dag (22. februar 2012). Nu gælder det om at glemme den betalingsring, SF lovede, men som almindelige danskere hadede. Og sandelig om de ikke har fundet noget, der duer:
Regeringen vil udskrive en milliard mere i skatter, der så kan gå til den højt elskede kollektive trafik (dog ikke SAS, Sterling eller Cimber Air). Det handler om busser og tog, der i forvejen er kraftigt subsidieret. Her lovede SF på store plakater 40 % lavere takster, og hvis de kunne tage det af egen formue, ville det jo være dejligt for alle andre. Dog har Villy og vennerne næppe formue af betydning, så pengene skal findes ved at beskatte andre, denne gang personer, der leaser biler.
Det kan man egentlig godt forstå, for leasing er en interessant smutvej omkring Danmarks ekstremt høje bilbeskatning, som også statsminister Helle Thorning-Schmidt har interesseret sig for. Bilen er nødvendig for at almindelige danskere kan få dagligdagen til at hænge sammen, og derfor har det været muligt at hæve registreringsafgiften til et niveau, der får selv grækere til at tabe pusten. Leasing har været en metode at slippe med lavere skat på bilen, samtidig med at man ikke skulle lægge alle pengene på bordet med det samme.
Man kunne så overveje, om interessen for leasing (som Villy Søvndal siger er alt for stor) skyldes, at bilskatten generelt er for høj, og om man kunne lette tilværelsen for mange danskere ved at sætte skatten og de offentlige udgifter ned, men det har ikke regeringens interesse. Den har brug for at 'finde' (løfte) en milliard, så SF's løfter om lavere priser på bus og tog kan blive til virkelighed – uanset at driften allerede støttes med et større milliardbeløb.
En halv milliard til takstnedsættelser vil udmønte sig i et fald på 6-7 %, så en billet til 20 kroner vil falde med halvanden krone. Det er der nok ikke mange, der lader sig imponere af, men teknisk set vil SF kunne prale af en vis grad (16-17 %) opfyldelse af et af deres valgløfter. At det så gøres ved at trække flere penge ud af vælgernes lomme vil de nok ikke reklamere med. De vil koncentrere sig om den 'gode' nyhed, at de har 'fundet' en milliard kroner.
Ret beset burde en 'funden' milliard returneres til ejerne eller bruges til at reducere statsgælden.
Den dårlige nyhed er så, at subsidier altid fører til ineffektivitet. Pengene skal nødvendigvis tages fra aktiviteter, der har overskud og bruges til noget, der ikke tjenes penge på. Det er den rene Ebberød Bank, især i krisetid, men det vil regeringen sikkert heller ikke tale højt om.