Forskere vil have elløbehjul forbudt

I 2019 kom næsten 300 mennesker til skade på elløbehjul i og omkring København. Det får nu forskere til at stille krav om strammere regulering og forbud mod elløbehjul.
Kristian Yde Agerbo, head of public policy & market development i det svenske elløbehjulsfirma Voi, kører på elløbehjul i København. (Foto: Johan Wessman/News Øresund)
Kristian Yde Agerbo, head of public policy & market development i det svenske elløbehjulsfirma Voi, kører på elløbehjul i København. (Foto: Johan Wessman/News Øresund)

Claes Kirkeby Theilgaard,

09/01/2020

Siden elløbehjul har gjort deres indtog i Danmark, er de blevet et almindeligt syn i gadebilledet i særligt København. En ny opgørelse viser dog, at de nye køretøjer har været involveret i flere hundrede ulykker.

Det får forskere til at foreslå et forbud mod elløbehjul, skriver Berlingske.

I en opgørelse fra Region Hovedstaden fremgår det, at der har været op imod 300 henvendelser om "løbehjulsrelaterede skader".

Forskere stiller derfor krav om forbud mod elløbehjul og strammere regulering.

- Tallene fra hovedstaden bekræfter, hvad man kan sige sig selv, nemlig at disse løbehjul er livsfarlige, når man ser på deres mangel på stabilitet, hastighed, bremseevne og andet. Det kan ikke gå hurtigt nok med at få sat en prop i denne forsøgsordning, siger trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahrmann, til Berlingske.

Han sidder også i Færdselssikkerhedskommissionen, hvor han vil sætte kravet om et decideret forbud mod elløbehjulene på dagsordenen.

- Det er fuldstændigt vanvittigt med de elløbehjul. Intet tyder på, at de gør nogen gavn i forhold til at fremme den kollektive trafik. Snarere virker det blot, som om at de erstatter gåture eller er ren "leisure" for unge, der fiser rundt og har det lidt sjovt ved at køre på dem, fortsætter trafikforskeren.

Han møder opbakning fra Stig Nikolaj Blomberg, der er forsker ved Akuberedskabet i Region Hovedstaden.

- Vi ser helt klart flere uheld end forventet, og det er vel at mærke uheld, vi ikke så før. Man kan godt spørge, om det er prisen værd, og under alle omstændigheder kan vi se, at mange ulykker er forebyggelige – for eksempel de mange alkoholrelaterede – ligesom det vil være relevant at se på reguleringstiltag i forhold til hastighed og krav om cykelhjelm, siger han.