Folkeskolen i forfald

På fire år er danske skoleelevers evner i matematik røget tilbage på '07-niveau. Folkeskolen er i forfald, og vi har lænet os tilbage med en skål popcorn i håbet om, at nogle andre (læs børnene) løser problemerne.
Niveauet i matematik er faldet fra en 15. plads i 2015 til en 24. plads i 2019. Flere medier påpeger, at folkeskolereformen er synderen.
Niveauet i matematik er faldet fra en 15. plads i 2015 til en 24. plads i 2019. Flere medier påpeger, at folkeskolereformen er synderen.

Ida Egede,

10. december 2020

Danske skoleelevers faglige niveau i matematik er faldet, eller rettere styrtdykket mod afgrunden, de sidste 4 år. Siden forrige test i 2015 er de danske 4. klasser røget fra en trods alt fornuftig 15. plads ud af 58 lande ni pladser længere ned på listen til en 24. plads i 2019.

Bevares, vi ligger da trods alt blandt i den bedre halvdel af skalaen. Men det er da alarmerende, at skoleelevernes niveau er røget mere end 10 år tilbage, tilsvarende niveauet i 2007.

Grunden, må vi forstå på medierne, er åbenbart skolereformen, som blev indført i 2015. Jeg er helt enig i, at den forhastede folkeskolereform må have mangler. Og når folkeskolerne ikke har fået ro til at implementere reformen ordentligt, fordi lige pludselig kunne man godt nedjustere antallet af timer og ændre på den understøttende undervisning, så forstår man godt, at ledelserne på de enkelte skoler har været en smule ophængt.

Men frygt ej! Hvis blot eleverne får noget mere undervisning i FNs Verdensmål, brainstorme løsninger på klimaforandringerne, agere politiske analytikere til et amerikansk præsidentvalg og give deres besyv med på at stoppe spredningen af COVID-19, ja så skal det nok gå alt sammen.

Forhenværende undervisningsminister, Merete Riisager, har længe haft børns trivsel og faglige færdigheder på din dagsorden, hvorfor det nok heller ikke var særlig overraskende for mange, at hun ville skrive en bog, Selvbyggerbørn, om netop det emne. Det er også slående, hvordan flere og flere børn og unge mistrives, men særligt også, at de har sværere ved at gå i skole. Almen dannelse og uddannelse i helt basale færdigheder såsom dansk og matematik er blevet erstattet af noget andet, noget mere hot. Vi har lagt vores voksenansvar over på børnene, så de kan løse alle de svære problemer, som tidligere generationer har skabt. De skal jo overtage problemerne, så det er jo nærtliggende, at de bare kan gå i gang med at klare ærterne nu.

Men jeg vil gå så langt at påstå, at det næsten kan kategoriseres som mishandling af børn og unge. De skal ikke løse verdens problemer. De skal løse regnestykker.

Vi skal påtage os ansvaret igen; for børns dannelse og uddannelse, for verdens problemer, for os selv.

Folkeskolen er i forfald, og vi har bare lænet os tilbage med en skål popcorn i håbet om, at nogle andre (læs børnene) løser problemerne. Det er ikke i orden.


Redaktionen har forsøgt at få en kommentar fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, men har ved publiceringen endnu ikke fået svar.