Sådan sikrer du, at dine mulige kunder er kreditværdige

We Digitize,

26/10/2020

Kunder der er dårligere betalere, er ikke kun skadelige for bundlinjen, men også en bøvlet sag at skulle håndtere især, hvis det ender i en inkassosag. I salgs- og økonomiafdelinger handler det derfor om at undgå netop de kunder, der ikke er gode for forretningen. Ved at kende en kundes kreditstatus og lave en kreditvurdering af dem, undgår du at indgå aftaler med kunder, der er dårlige for forretningen. 


De færreste kunder fortæller selv, hvis de er dårligere betalere, har en ringe kreditstatus eller på anden måde er økonomisk udfordret. Ved at kigge ind i virksomhedens data, kan du lave en objektiv vurdering af deres situation. Datagiganten Bisnode giver et komplet indblik i virksomheders data, når du benytter deres digitale værktøjer. Du kan læse mere om Bisnode ved at klikke her. 

Kreditvurdering af virksomheder og personer

En kreditvurdering kan benyttes til at vurdere en person, virksomhed eller en anden instans’ kreditstatus, kreditværdighed og generelle økonomiske situation. I en kreditvurdering bliver mange økonomiske parametre undersøgt, eksempelvis: 

 

  • Betalingsvillighed
  • Kreditrapporter
  • Nøgletal
  • Kreditrating
  • Betalingsanmærkning
  • Og andre relevante informationen

 

I bund og grund handler en kreditvurdering om, hvorvidt en person eller virksomhed er i stand til at betale, hvor villige de er til at betale og dermed, hvor sikkert det er, at give dem kredit. En kreditvurderinger giver dig som virksomhed en større indsigt i, hvorvidt regningerne til en kunde bliver betalt eller hvornår kredit eller lån kan betales tilbage. 

Hvis du gerne vil undersøge en en virksomhed eller persons’ kreditstatus, kan du begynde at se deres kreditvurdering her.

Kreditvurdering giver en mere sikker omsætning

Afhængig af din kundegruppe og branche er der forskellige økonomiske parametre du som virksomhed, helt automatisk vil være være opmærksomme på. Fælles for alle brancher er at kunder med en god kreditstatus og en stabil økonomi, er at foretrække for de fleste. En kreditvurdering er et effektivt værktøj til at vurdere, om en kunde er god for forretningen, en risiko du godt kan tage eller en risiko, du bør undgå at komme i nærheden af. 

Med indsigt i virksomhedens data og informationer, er du langt bedre stillet til at tage de rette beslutninger omkring valg af kunder. Det giver dig samtidig også et strategisk stærkt værktøj, der kan bistå dig i forretningsudviklingen af din virksomhed. 

Ved at gå datadrevet til valg af kunder med kvalitets kreditvurderinger, er du selv med til at sikre en god, og mere sikker, omsætning for din forretning. Og ved at benytte kreditvurdering aktivt i dine beslutninger, er du altid velinformeret omkring dine kunders kreditstatus, vurdering og udvikling i deres økonomi. 

For der vil altid være nogle personer, der låner penge uhæmmet og virksomheder med lyssky metoder og adfærd på kant af lovgivningen. Men med en god, databaseret kreditvurdering kan du som virksomhed undgå dem.