Sådan kommer du i gang med linkbuilding

Alexander Hansen,

18/08/2020

Driver du en virksomhed, og har du gjort dig overvejelser om online markedsføring, har du måske hørt om linkbuilding, SEO og søgemaskineoptimering. Måske er du udmærket klar over, hvordan disse forskellige redskaber kan styrke din virksomheds online tilstedeværelse. Måske er det helt nye begreber for dig. Her kan du læse lidt mere om, hvad linkbuilding, SEO og søgemaskineoptimering er, hvorefter du forhåbentlig vil kunne forstå, hvorfor så mange moderne virksomheder gør brug af det. 


Hvad er linkbuilding, SEO og søgemaskineoptimering?

SEO, søgemaskineoptimering og linkbuilding er begreber, som ofte anvendes og diskuteres, når snakken går på online markedsføring. I mange tilfælde anvendes de som en slags selvfølge, hvor det implicit antages, at alle ved, hvad der er tale om. Men det behøver ikke at være tilfældet, eftersom både linkbuilding og søgemaskineoptimering er relativt nye discipliner.


Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, at SEO og søgemaskineoptimering er en og samme størrelse. SEO er blot en lidt mere mundret forkortelse af det ellers lange begreb. Linkbuilding er en afart af søgemaskineoptimering. Du kan finde mere info og en guide til linkbuilding ved at klikke på linket. 


Som det måske fremgår af begrebet, handler søgemaskineoptimering kort sagt om at optimere indholdet på en given hjemmeside til de forskellige søgemaskiner – herunder særligt Google. Linkbuilding er en afart af søgemaskineoptimering og handler nærmere bestemt om at øge antallet og kvaliteten af indgående links til en website. Målsætningen er altså i alle tilfælde at opnå flere besøgende på en hjemmeside.  


Hvad kan linkbuilding og SEO gøre for din virksomhed?

Når mange moderne virksomheder i dag gør brug af både søgemaskineoptimering og linkbuilding, skyldes det, at der er tale om effektive og relativt tilgængelige redskaber til at gøre sig mere bemærket på internettet. Sælger man et produkt via eksempelvis en online webshop, kan flere besøgende på en hjemmeside være lig med større omsætning.


At søgemaskineoptimering og linkbuilding begge kan være effektive markedsføringsstrategier, hvis de gøres rigtigt, skyldes, at mange af os i dag bruger internettet og særligt søgemaskiner til at finde store dele af de informationer, vi søger i det daglige. Forbrugere bruger søgemaskiner både i arbejds- og underholdningsøjemed og til at finde informationer eller produkter, de står og mangler. Sørger man for at få gode placeringer på disse søgemaskiner eller gøre sig synlig rundt omkring på internettet, hvor disse informationer findes, kan man derfor også potentielt generere mange nye besøgende til sin hjemmeside.


Hvad er ulemperne ved linkbuilding?

Linkbuilding er især over de seneste år vokset i popularitet, og fortsæt flere virksomheder synes at gøre brug af metoden, hvor man sørger for at øge antallet af links, der fører til ens hjemmeside. Der er tale om en relativt tilgængelig og meget effektiv strategi, men linkbuilding har også over årene fået et lidt blakket ry, fordi nogle forbinder markedsføringsstrategien med lyssky teknikker, der bruger unfair metoder og ligger på kanten af markedsføringsloven. 


Det er da også vigtigt at være bevidst om, at søgemaskinerne har retningslinjer for, hvilke metoder der på anvendes. Overholdes disse retningslinjer ikke, kan man blive straffet af søgemaskinerne og i værste fald blive fjernet helt fra indekset. Det vil sige, at linkbuildingen i sådan et tilfælde får den helt modsatte effekt, end hvad hensigten var. Derfor er det en god idé at sætte sig nærmere ind i linkbuilding, inden man går i gang. Man kan også være at søge professionel hjælp. Der findes mange gode, ordentlige og fair måder at lave linkbuilding på. Det kan en specialist hjælpe dig med.