Med Coronas nedgang kommer spilindustriens opsving

Annoncørbetalt indhold
Sponsoreret indhold

We Digitize,

07. april 2022

Siden 2020 har alle danskeres liv været en rutsjebanetur mellem nedlukninger, selvisolation og hjemmearbejde. Coronas uundgåelige præg på hverdagen har gjort sig bemærket på forskellige måder. Ud over mundbind og test, så har usædvanligt mange danskere brugt tiden på spil.  

Hvor servicebranchen har oplevet økonomisk stilstand, har spilindustrien haft økonomisk velstand. Spilindustrien vækster nemlig som aldrig før; både inden for computerspil, onlinespil og casino. Siden 2016 har omsætning af computerspil kun vokset, og i året mellem 2019 til 2020 er omsætningen næsten fordoblet. 


Corona har svækket økonomien

Det er ikke nogen hemmelighed, at Corona har haft stor indflydelse på økonomien. Der var mange grunde til, at økonomiske vismænd tog sikkerhedsudstyret på, da vi i første omgang stødte på virussen i Danmark, og det blev kun endnu tydeligere, da landet lukkede ned. 

Restaurationer, hoteller, festivaler, forlystelsesparker og mange flere har været dybt påvirket af det økonomiske tab. Det er estimeret at økonomien først vil være tilbage på normalniveau i 2020.  Så hvorfor er scenarioet så anderledes i spilindustrien?


Spil online har ingen grænser

Det er svært at finde et svar på hvorfor spilindustrien har oplevet så stor fremgang under corona. Det kan skyldes de oceaner af tid der opstod, da restauranter, festivaler og biografer lukkede. 

Selvom alle casinoer, spillehaller og computerspilsbutikker sidste gang lukkede d. 20. december, har det ikke gjort synderligt indtryk på markedet. De fleste spil bliver i dag spillet online. På den måde har det været oplagt for mange at spille under isolation og ved nedlukninger. Spil har altså på nogle måder erstattet de afbræk, som biografer, koncerter og restaurantbesøg tidligere har givet. 


Gaming og online casino

Efter årtusindeskiftet tog teknologien fart, og hurtigt blev den en del af vores hverdag. Det er også børn fra denne tid, som har fået spil helt under huden. Den voldsomme vækst har de seneste år gjort gaming til en anerkendt sport og erhverv. 

Det er desuden blevet en stor del af popkulturen. Dette kan blandt andet ses på de mange filmatiseringer af computerspil, der er kommet ud. Senest har serien The Witcher på Netflix fået høje seertal, da mange kender historien fra spillet. 

Især siden Steam har lokket mange unge til, og det er ikke unormalt at bruge flere timer i spillets eventyrlige verden. Blandt de mest populære spil lige nu, er Borderlands 3, Hollow Knight og Gunfire Reborn.  

Også online casino er i fremgang. Ud over spilgiganterne som Mr. Green og LeoVegas, så kommer nye udbydere til hele tiden. Fra 2020 til 2021 har online casino haft en fremgang på 8.7%, hvilket har været det største i mange år. Der er også kommet mange flere casinosider til under corona nedlukningerne - du kan få en oversigt over danske casino sider her. Om onlinecasinoernes popularitet skyldes den manglede spænding under nedlukninger eller isolation, er svært at sige. Men det kan konstateres, at casino siderne ikke har lidt under 


Fremtidens spilindustri

Selvom mange ting tyder på, at corona har hjulpet til spilindustriens vækst, så tyder intet dog på, at det stopper når corona gør. I takt med den yderligere digitalisering er forventningerne, at spils popularitet forsat vil stige. 

Investorer lægger flere og flere penge i spiludvikling og senest har vi set interaktive spil og universer, som det nyeste skud på stammen. I år 2020 var spilindustrien 175 milliarder dollars værd – så selvom at corona har haft negativ indflydelse på mange områder af verden, er spilindustrien nærmest kun blevet stærkere af verdenskrisen.