Lokal SEO: 4 stærke linkbuilding taktikker

Alexander Hansen,

20/01/2021

Links har massiv indflydelse på din lokale rangering i Google. Dette er veldokumenteret viden i branchen, men desværre viser det sig nu, at mange mindre virksomhedsejere glemmer eller underminerer styrken af linkbuilding.


Links definerer autoriteten af din website og dit domæne. Dette er faktorer som Google tillægger stor vægt, når de rangerer websider i deres søgeresultater. Sådan har det altid været og sådan vil det også være i 2021. Det er derfor afgørende, at du investerer dine ressourcer i at opbygge stærke backlinks til dit website og hvordan du gør det, får du nogle praktiske tips til i denne artikel.


Skriv om lokale events


En linkbuilding taktik som fortsat virker godt er, at regelmæssigt producere godt blogindhold på dit website. Igennem en blog kan du skrive om ting der har relevans for såvel dit firma som din målgruppe. Vil du yderligere skærpe din profil i lokalområdet, så prøv at skrive om lokale events. Folk vil nemlig gerne følge med i hvad der sker i deres lokalområde, og søger ofte information herom.


Det du skriver, skal selvfølgelig gerne have lidt relevans for dit firma. Dette er dog ikke alfa-omega og selv en lille relevans kan være en god kilde til et godt blogindlæg. Fungerer det godt, kan du opleve i stigning i trafik fra dit lokalområde, der finder dit indhold interessant og linker til det. Sidstnævnte vil være en stor hjælp i kampen om, at nå til tops i de lokale søgeresultater.


Fra u-linket til linket


En af de letteste måder at bruge linkbuilding til din fordel, og en mulighed der ofte går tabt hos firmaer, er at sikre, at hver gang dit firma bliver nævnt på nettet sker det med et link. Et såkaldt ”unlinked mention”, altså at dit firma nævnes uden link, bidrager ofte med meget lidt værdi til din SEO. Hvis dit firma nævnes uden et link, så forsøg derfor gerne, at gøre dem til et aktivt link.


Der findes en række værktøjer i markedet, der gør det nemt at finde unlinked mentions og derefter kan du forsøge at gøre dem til et link. Dette kan være lokale anmeldere der ikke har link, eller sociale medie-opslag. I visse tilfælde kan det være nok at kontakte bloggen/profilen, da gode links kan være i deres interesse. Andre gange kan det være der skal lidt mere til.


Lokale influencers


Influencers er måske blevet et lidt udskældt koncept mange steder, men når det kommer til online marketing og i særdeleshed linkbuilding, er det altså bare guld værd. Dette gælder også i lokalområdet, hvor influencers virkelig kan hjælpe dig. 


Afhængigt af hvilket område du befinder dig i, er der forskellige veje at gå. Desuden er det ikke alle firmaer hvor du uden problemer kan finde passende influencere at arbejde med. Er du for eksempel en café i en større by, vil der være mange influencere at vælge imellem. Mere niche-firmaer andre steder må nok være lidt mere kreative, men søg lokalt på diverse sociale medier.


Lokale anmeldere


I forlængelse af influencers, er lokale anmeldere og folk der laver andet content om lokalområdet, et godt led i etableringen af stærke linkbuilding taktikker. I højere og højere grad søger folk oplysninger om deres lokalområde fra alternative medier, så at nævnes, med link selvfølgelig, i blogs, anmeldelser, lister og andet om lokalsamfundet, er ikke bare god omtale, men kan give gode links.


Igen kan det at lede efter unlinked mentions være et godt sted at starte. Har du at gøre med større sider, kan et samarbejde også være relevant. Dette kan være noget så enkelt som at give dit produkt eller din ydelse gratis for en linket anmeldelse. Dette kan virkelig skabe gode links til din side.


Vil du have mere hjælp til linkbuilding, så kig forbi denne guide til linkbuilding, der hurtigt og nemt hjælper dig med, at skabe værdifulde links.