Hvordan får man som virksomhed bedst gang i webhandlen?

Alexander Hansen,

18/08/2020

Driver du en selvstændig virksomhed, hvor det digitale spektrum så småt er begyndt at friste? Hvis man sælger varer i fysiske butikker, og du endnu ikke er hoppet med på den digitale bølge, så er det nu på tide. De fleste forretninger er så småt begyndt at omlægge processer, så den digitale transformation tilgodeses. Men hvordan er det egentlig, at du som lille fysisk butik på bedst mulig vis får gang i handlen på nettet?

 

Webhandel giver oceaner af muligheder for butikker landet over. Pludselig går man som butik fra at have et segment, der tæller lokalområdet og eventuelt nogle små omkringliggende byer, til at kunne tilbyde sine varer til hele Danmark. Det resterende af Europa er endda blot få klik væk, og mulighederne synes derfor uendelige, hvis man som forretning formår at transformeres. Det kan dog imidlertid godt være en udfordring, hvis ikke man har erfaringer indenfor området. Derfor vil nedenstående skriv hjælpe med at pege dig som forretningsdrivende på rette vej.

 

Hvilken webshop løsning skal man vælge?

Det første spørgsmål, som mange erhvervsdrivende stiller sig selv, er hvilken webshop løsning, man bør vælge. I dag findes der et hav af løsninger, og alle disse har naturligvis deres fordele og ulemper. Nogle af de mest populære løsninger er:

 

-        Shopify

-        Wordpress WooCommerce

-        Magento

-        Prestashop

 

For at finde frem til den optimale løsning til netop din forretning, så er kan det være en god idé at læse sammenligninger. Et godt eksempel er denne Magento vs Shopify sammenligning, som giver dig et indgående kendskab til begge shopsystemer samt deres fordele og ulemper. Sådanne indlæg kan give dig et nyt perspektiv på de enkelte webshop løsninger, og det er i sidste ende med til at sikre, at du træffer dit valg på et informeret grundlag.

 

Hvordan kommer man i gang med at annoncere på nettet?

Din forretning er ikke meget værd på nettet, hvis ikke de potentielle kunder kan finde frem til din webshop. Derfor er det alfa og omega, at du formår at annoncere de rigtige steder online. Har du dog ikke erfaringer indenfor området, så kan det være en hel videnskab i sig selv.

 

Der findes heldigvis et hav af mennesker, som er eksperter indenfor dette område. Som erhvervsdrivende er det dit job at finde frem til den/de konsulenter, der er bedst egnet til at hjælpe din forretning.

 

Du kan også vælge selv at sætte dig ind i online markedsføring. Det kan dog hurtigt tage meget af din kostbare tid, hvorfor der ofte kan være idé i at outsource denne del. Omvendt kan et grundlæggende kendskab til de forskellige metoder være fordelagtige at kende til, inden du skal outsource arbejdet.

 

Hvad bør man være opmærksom på, når man starter en webshop?

Der er et hav af ting, du skal have styr på, inden du kan starte en webshop. Nogle af disse er listet herunder.

 

-        Betalingsløsninger

-        Webshop system

-        Fragtaftaler

-        Processer for returneringer

-        Oprettelse af varer

 

Ovenstående er en brøkdel af de ting, du som webshopejer skal have styr på, inden du starter en webbutik. Vi skal dog understrege, at det er noget nær umuligt selv at have styr på alle disse ting, hvorfor du godt vil kunne forvente, at mange af disse ting kommer med tiden.

 

At drive en forretning på nettet er både svært og tidskrævende. Derfor er det vigtigt, at du ser det som en lang læringsproces, hvor du dagligt bliver endnu dygtigere indenfor området.