Hvad betyder ROAS indenfor den digitale e-commerce verden?

Alexander Hansen,

28/10/2020

Har du aldrig hørt om ROAS før? Eller måske du har hørt det nævnt i forbindelse med forskellige sammenhænge, men aldrig helt forstået dets betydning? Så læs med her. ROAS er nemlig et af de helt centrale begreber indenfor den digitale e-commerce verden, også kendt som online reklamering. Hvis du driver en virksomhed, er der alt mulig grund til at blive klogere på ROAS. 

Du kan læse om bl.a. ROAS og e-commerce generelt på Profitmetrics.io. Her bliver du guidet igennem en række nøglebegreber, og du har mulighed for at blive hjulpet af professionelle eksperter. 


Hvad er ROAS?


ROAS er et begreb, som det for mange er lidt svært at få greb om. Dette skyldes også, at begrebet hele tiden ændrer sig, fordi man finder nye og bedre metoder til at udregne ROAS. Generelt er e-commerce en verden, der konstant er under udvikling. 

ROAS star for Return On Ad Spend. Det er et begreb, som helt kort sagt hjælper dig til at udregne, hvor meget du tjener på den annoncering, du har på fx Faceboook eller Google. 


Når man taler om ROAS, er det derfor også oplagt at tale om forskellen på profit og omsætning. Omsætning er de penge, din virksomhed sælger for. Her skal man dog altid huske, at din virksomhed også har en del udgifter på forskellige ting. Når man trækker disse udgifter fra omsætningen, har du din profit. Profit er altså et udtryk for din virksomheds overskud. For hvor meget du reelt har tjent. 


ROAS indenfor e-commerce verdenen


E-commerce er som tidligere nævnt det samme som online marketing eller online reklamering. Du kender sikkert selv denne type reklamer fra, når du selv er på nettet. Når du besøger diverse sider, er der ofte reklamer ude i siderne eller foroven og forneden. Disse reklamer er eksempler på e-commerce. 


Som virksomhed er du med stor sandsynlighed selv interesseret i at få lavet noget e-commerce. Dette er nemlig efterhånden en form for markedsføring, som fylder mere og mere i og med, at vi bruger mere tid på nettet. 


Da er det vigtigt, at du har styr på ROAS og på dit annonceforbrug. Når du går i gang med e-commerce, vil du typisk betale et site – fx Google eller Facebook – for, at de viser dine reklamer. Hermed får du et annonceforbrug.


Herefter vil du kunne se, at du får en indtægt ud af dine annoncer – reklameringen har en effekt. Her skal du dog huske at fraregne de penge, du brugte på e-commerce for at få et egentligt udtryk for, hvordan e-commerce påvirker bundlinjen.  


Vær kreativ med din marketing


Generelt handler det om at være kreativ med den måde, man markedsfører sig på, når man har en virksomhed. I mange tilfælde er det en god idé både at markedsføre sig online og ved helt traditionel, fysisk markedsføring. Alt efter hvilken type virksomhed du driver, må du selvfølgelig finde ud af, hvad der kan gavne din virksomhed mest og have en positiv indflydelse på bundlinjen. 

Når du bruger penge på reklame og har et annonceforbrug, er det selvfølgelig vigtigt, at du er sikker på, at din reklamation faktisk virker. At den faktisk hjælper dig med at få flere kunder og tjene flere penge. At den hjælper dig til at få positive resultater på bundlinjen. Hertil er ROAS et godt begreb.