Sundhedsstyrelsen har brugt i alt 147.500 skattekroner på to interviews af styrelsens egen direktør Søren Brostrøm, hvor den tidligere DR-vært og journalist Tine Gøtzsche er interviewer.
Det skriver Fagbladet Journalisten.
Det ene interview kostede 86.500 kroner, oplyser Sundhedsstyrelsen til Journalisten. Det andet kostede 48.800 kroner uden moms - og 61.000 kroner med moms - har gravermediet Journalista.dk kunne afsløre.
Den samlede pris lyder således på hele 147.500 skattekroner.
Det ene interview varede syv minutter, mens det andet varede syv minutter, og de to interviews var alene tænkt til udgivelse på sociale medier.
Selvom Søren Brostrøm som direktør for Sundhedsstyrelsen medvirker i det ene pressemøde efter det andet, og har rigeligt med taletid i medierne, har Sundhedsstyrelsen alligevel fundet det nødvendigt at købe endnu mere - og dyr - taletid til Brostrøm.
De to korte interviews er opstillet som kritiske interviews af Søren Brostrøm, men er det ikke, da interviewer Tine Gøtzsche er købt og betalt af Sundhedsstyrelsen.
Overfor Journalisten kritiserer ekspert i sociale medier Benjamin Rud Elberth formatet på interviewene i hårde vendinger.
- Journalister og kommunikatører bør stå sammen om, at sådan en video ikke bliver lavet. Det ligner et journalistisk produkt, det koster mange penge, og det bliver ikke varedeklareret ordentligt, udtaler Benjamin Rud Elberth.
- Tine Gøtzsche præsenterer sig som journalist og siger afslutningsvis ”Tak, fordi du tog dig tid til at tale med os”. Det skal fremstå som et kritisk interview, men det er det ikke. Jeg synes, det skader Sundhedsstyrelsens troværdighed.
Rud Elberth mener, at de to interviews havde været problematiske uanset prisen.
Sundhedsstyrelsen erkender i et mailsvar til Journalisten, at videoerne er mislykkede.
Interviewer Tine Gøtzsche ønsker ikke at udtale sig om, hvordan opgaver honoreres i hendes virksomhed.