Det har tidligere været fremme, hvordan Sundhedsstyrelsen har brugt hele 147.500 skattekroner på to betalte interviews med styrelsens direktør Søren Brostrøm af i alt otte minutters varighed.
Nu viser det sig, at skandalen ikke stopper der. Sundhedsstyrelsen har nemlig brugt 119.000 skattekroner yderligere på et lignende sponsoreret interview på mediet Soundvenue.dk.
Det kan DR Detektor afsløre.
- Denne konkrete annoncering har kostet 119.000 kroner, oplyser Sundhedsstyrelsen i en mail til Detektor.
Til gengæld for de 119.000 skattekroner har Sundhedsstyrelsen så fået et interview med kendisserne Sus Wilkins og Freja Kirk, der bl.a. fortæller om deres datingliv under coronakrisen.
Interviewet i Soundvenue indgår i en større kampagne om coronavirus henvendt til danske unge.
- I kampagnen har vi benyttet en række influencers, som gratis har stillet deres platform til rådighed, men der har også været behov for at komme ud via andre platforme – blandt andet Soundvenue – for at dække bredt, lyder det således chefkonsulent Stine Flod Storgaard fra Sundhedsstyrelsens forebyggelsesafdeling.
Sundhedsstyrelsens indkøb af interviews møder hård kritik fra flere af partiernes sundhedsordførere.
- Det er i min optik fuldstændig grotesk at bruge 119.000 kroner af borgernes skattekroner på et interview, som tydeligvis er en afskrift fra et telefonopkald. Jeg kan til fulde forstå, at der borgere derude, som føler sig fuldstændig til grin, skriver Nye Borgerliges sundhedsordfører Lars Boje Mathiesen.
Hans folketingskollega Martin Geertsen fra Venstre er mere tilbageholdende med kritikken, men undrer sig også over det høje beløb.
- Det er altid godt at se på nye veje til at nå befolkningen med vigtig sundhedsfaglig viden. Det sagt, så skal man også altid bruge skatteborgernes penge fornuftigt. Og jeg synes, at 119.000 kroner for en artikel i et magasin lyder af mange penge. Og jeg kan godt forstå, hvis befolkningen sidder derude og tænker, hvad i himlens navn foregår der.