Firkantede regler, ubrugelige systemer og stadigt mere overvågning, kontrol og evaluering. Offentligt ansatte drukner i unødvendigt bureaukrati. Det har været en velkendt sandhed for mange, men nu erkender også Djøf, at den står helt galt til med bureaukratiet i den offentlige sektor.
Det skriver Politiken.
Djøf er en faglig organisation under Akademikerne for små 100.000 samfundsvidenskabeligt uddannede. Fagforeningen, hvis medlemmer ellers ofte får skylden for det øgede bureaukrati - til en sådan grad, at "djøfisering" er et skældsord - kommer i et nyt udspil med et forslag til, hvordan bureaukratiet skal bekæmpes.
Helt konkret mener Djøf, at der bør være en klar målsætning om, at ansatte i det offentlige skal bruge 10 timer mere om måneden på direkte borgerkontakt.
Djøfs formand Henning Thiesen lægger kortene på bordet:
- Vi er i stigende grad opmærksomme på, at vi i vores rådgivning af politikerne skal pege dem i retning af, at den tid, der er, skal bruges til borgerne. Det har vi ikke været hurtige og dygtige nok til, siger han.
- Det er vigtigt, at vi – og de, der har ansvaret – siger til hinanden, at det er gået for vidt med kontrolforanstaltninger, tilsyn og rapporter. Der skal skabes noget mere tid til borgerne.
Udspillet fra Djøf kommer som indspark til den socialdemokratiske regerings planer om en "nærhedsreform", og er et forsøg på at få mere borgerkontakt og offentlig service ud af de enkelte ansatte.