Globalt medie begæret konkurs

I 2017 blev det ellers vurderet til at være 38,5 milliarder kroner værd.
Foto: vector4stock on Freepik
Foto: vector4stock on Freepik

Jens Asbjørn Bøgen,

16/05/2023

I 2017 blev Vice Media Group vurderet til at være næsten 40 milliarder kroner værd.

Nu kan du få hele baduljen for "sølle" 1,5 milliarder kroner.

Medieselskabet bag de globale medier Vice og Motherboard har nemlig indgivet konkursbegæring i USA, og det er årsagen til, at man nu kan få hele virksomheden på slagtilbud.

Selskabet, der blev stiftet i 1994, startede som et udkantsmagasin kaldet Voice of Montreal af Shane Smith, Gavin McInnes og Suroosh Alvi. I dag opererer Vice i mere end 30 lande.

Det blev engang udråbt som en del af fortroppen af ​​virksomheder, der skulle forstyrre det traditionelle medielandskab med ungdomsfokuseret indhold med kant, der spænder over print, begivenheder, musik, online, tv og spillefilm.

Nyere produktioner har inkluderet dokumentarfilm om den kontroversielle influencer Andrew Tate og en film om Ukraines præsident, Volodymyr Zelensky, af skuespilleren Sean Penn.

Giganter i ryggen

Vice Media Groups investorer omfatter Fortress Investment Group, Monroe Capital og Soros Fund Management - firmaet grundlagt af fondsforvalter og milliardær George Soros.

Håbet var, at Vice ville høste de økonomiske gevinster ved at tiltrække millioner af yngre læsere gennem sociale medier som Facebook og Instagram.

Selskabets omsætning har dog ligget stabilt i nogle år, og det har også haft svært ved at få overskud. Vices planer om at gå offentligt gennem en fusion mislykkedes også.

"Problemet med Vice og alle lignende websteder er, at de aldrig rigtig har udarbejdet en forretningsmodel for gratis online journalistik," sagde Joseph Teasdale, chef for teknologi hos Enders Analysis, til BBC.

Hjemmesider som Vice kom på samme tid som det første dotcom-boom var i sin vorden, og teknologistart-ups dukkede op.

"Der var en tendens på det tidspunkt til at behandle alting som software, hvor du investerer på forhånd, tiltrækker en masse brugere, og så til sidst, når du er stor nok, bliver du utrolig rentabel," sagde han.

"Men det viser sig, at indhold ikke fungerer sådan - hvis du vil have folk til at blive ved med at vende tilbage til din hjemmeside, eller for at nå nye mennesker på nye markeder, er du nødt til at blive ved med at bruge penge på at lave nyt indhold."

Og noget af Vices indhold var "temmelig dyr journalistik", sagde hr. Teasdale, der involverede globale ture.

I sidste måned annoncerede Vice fyringer, efter at deres flagskibs-tv-program blev lukket.

De næste måneder bliver afgørende

Vice Media har anmodet om kapitel 11 konkursbeskyttelse, en procedure, der udskyder et amerikansk selskabs forpligtelser over for sine kreditorer, hvilket giver det tid til at reorganisere sin gæld eller sælge dele af virksomheden.

Bruce Dixon og Hozefa Lokhandwala, Vices co-chief executive officers, annoncerede konkursbevægelsen: "Denne fremskyndede domstolsovervågede salgsproces vil styrke virksomheden og positionere Vice til langsigtet vækst."

Vices långivere har godkendt knap 140 millioner kroner i finansiering for at holde firmaet i gang gennem konkursprocessen. I løbet af denne tid kan andre firmaer afgive "højere eller bedre" bud på medievirksomheden.

Hvis disse tilbud ikke lykkes, vil Vice Medias långivere erhverve udgiveren for 1,5 milliarder kroner.

Salgsprocessen forventes at tage omkring to til tre måneder.