Oscar 2021: Intet er så galt, at det ikke er godt for noget!

Det er ikke altid den mest hypede eller dyreste, anmelderroste film, der vinder en Oscar for bedste film. Men nogle af dem bliver jo nomineret. Det vil vi ikke se noget af i år.

Jesper Steenstrup Vogelius,

21/01/2021

Intet er så galt, at det ikke er godt for noget.

Som selverklæret Oscar-nørd, så er det vist mere undtagelsen end reglen, hvor vi ser ikke-mainstreamfilm, blive særligt repræsenteret ved Oscar uddelingen. Vinderne af den helt store pris ”Bedste film” har kun ganske få gange, det vil sige, under 5 gange, tjent under 100 millioner dollars i biograferne, de sidste 30 år. Der er naturligvis udsving i hvor meget vinderne af den prestigefyldte filmtitel indtjener i biograferne, men det er ofte over 1 milliard kroner. Sådan bliver det imidlertid ikke i år. Og samtidig, vil de nominerede film bærer præg af, at de ikke har kostet specielt meget.

Hvis man ikke skulle have gættet det, så skyldes repræsentationen coronarestriktionerne verden over. At biograferne lukker sørger for, at ”big-budget” filmene, udskyder deres premieredato. Foruden de film med store budgetter, er der jo ligeledes en masse filmselskaber der er interesserede i at tjene penge, og selv hvis deres film ikke har et enormt budget, så vil de stadig helst udskyde premieredatoen, da der helst gerne må komme nogle penge i kassen. Det er bare ikke alle filmselskaber og producenter der deler den opfattelse.

En af de helt store favoritter til at løbe med titlen som 2020’s bedste film ved Oscaruddelingen denne gang, er Nomadland. Nomadland har et budget på omkring 4-6 millioner dollars, og det er ganske enkelt ingenting i USA. Det havde givetvis været en dyr film i Danmark, men det er håndøre ”over there”. En anden storfavorit er den koreanske film Minari, som der ej er oplyst budget på! Filmen er produceret af filmselskabet A24, som har haft uafhængige film i kritikernes søgelys før, nemlig Moonlight (som vandt en Oscar for bedste film) The Lighthouse og Uncut Gems. Der var dog ingen oscar-nomineringer til disse to sidstnævnte film, men corona kommer til give Minari chancen. First Cow, som også bliver nævnt i flæng til en mulig Oscar-nominering, er ligeledes A24 produceret, og har kun kostet cirka 2 millioner dollars at lave. Sound of Metal, fra Amazon Studios, er der ej oplyst budget på, men at dømme ud fra previews, er der også her tale om en ganske lille produktion. Promising Young Woman, distribueret af Focus Features, skal også nævnes i denne sammenhæng. Og listen fortsætter. De film, der virkelig lader til at kunne dominere pladserne blandt de nominerede for bedste film, vil i høj grad være film af mindre selskaber og med mindre budgetter. Her medregnes naturligvis ikke Netflix-producerede film som Mank, Ma’ Raineys Black Bottom osv, The Trial of the Chicago 7 osv.

Feltet I år, bliver I særdeles stor kontrast til det felt vi så sidste år. Her var film som The Irishman, Once Upon a Time in Hollywood, 1917 og Ford vs. Ferrari nomineret til en Oscar for bedste film. Alle de her film kostede lige I omegnen af 100 millioner dollars, pånær The Irishman, som kostede over 200 millioner dollars. Vi kommer på ingen måde til at se film i den prisklasse blive nomineret i år. Det skyldes som nævnt corona, men også den opfølgende strategi fra filmselskabernes side. Så når jeg indleder artiklen med at sige, at intet er så galt, at det ikke er godt for noget, så er det ikke for at lyde kynisk, men for at påpege, at de små produktioner og streamingtjenester i år, kan få lov at dominere Oscar-scenen. Det ser vi meget sjældent. Så det bliver et ganske specielt felt, som kommer til at indeholde gode film, men film, med helt andre forudsætninger end set hidtil