Priskrig i detailhandlen: Nu tager Føtex, Netto og Bilka kampen op

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

180Graders Redaktion,

22/09/2023

Fredag tager Salling Group skeen i den anden hånd og lancerer kampagnen 'priskrig'.

Her vil 100 nøje udvalgte produkter blive sat ned i pris, og Salling Group lover, at disse varer ikke kan findes billigere andre steder.

I en tid, hvor forbrugerne konstant bliver mødt med reklamer og tilbud, har Salling Group besluttet at skrue op for konkurrencen med deres seneste tiltag, "priskrig".

Det skriver Nyheder24.

Men er det reelt en priskrig, eller er det blot en overfladisk markedsføringsstrategi? Mogens Bjerre, en detailhandelsekspert fra Copenhagen Business School, er skeptisk over for initiativet.

Han mener, at hvis kampagnen fokuserer på normalpriser, mister den sin effekt.

"Det er et slag i luften og en meget tynd kop te, hvis du spørger mig. Hvis man går ud med en kampagne, som hedder priskrig, og det så handler om normalpriser, går luften af ballonen," udtaler eksperten.

Salling Group, som står bag populære butikskæder som Netto, Bilka og Føtex, har offentliggjort, at de vil sænke priserne på 100 produkter. De garanterer samtidig, at disse produkter ikke kan findes billigere hos deres konkurrenter, i hvert fald ikke til normalpris.

Mark H. Nielsen, direktør for Bilka-kæden, forklarer, at fokusset på normalpriser i stedet for tilbudspriser er en bevidst strategi. Han siger, at kampagnens navn, "priskrig", netop skyldes dette fokus.

Men hvorfor denne tilgang? Mogens Bjerre mener, at det kan være et forsøg fra Salling Group på at imponere deres leverandører.

På den anden side forsikrer Mark H. Nielsen fra Salling Group, at hensigten er at gøre noget godt for kunderne. Uanset debatten om kampagnens ægthed, er det klart, at Salling Group er fast besluttet på at udfordre markedet. Om det er en reel priskrig eller blot en PR-strategi, vil tiden vise. Men én ting er sikkert: kunderne vil nyde godt af de reducerede priser.

Så hvis du er på udkig efter gode tilbud, kan det være en ide at besøge din nærmeste Netto, Bilka eller Føtex og tjekke de særlige tilbud ud i denne nye kampagne fra Salling Group.