REKLAMER NEJ TAK

Hver uge får vi en enorm stak trykte reklamer i vores postkasse. I vores familie læser vi ca. 10% af dem, men størstedelen går direkte i skraldespanden. Dette er et kæmpe ressourcespild og en regelret miljøkatastrofe.

Jacob Rosenberg,

23/07/2020

Hver uge får vi en enorm stak trykte reklamer i vores postkasse. I vores familie læser vi ca. 10% af dem, men størstedelen går direkte i skraldespanden. Dette er et kæmpe ressourcespild og en regelret miljøkatastrofe.


Nu tænker du måske, at vi bare kan melde os til ”reklamer nej tak”, vente på klistermærkerne og så sætte dem på postkassen, og det er selvfølgelig korrekt. Men det er tankevækkende, at man skal sige fra i stedet for det modsatte. Hvis man skal modtage reklame over f.eks. telefonen eller per mail, så skal man forinden give sit samtykke. Hvorfor er det ikke det samme for denne massive spam i postkassen? Jeg ville meget hellere kunne krydse af på en positivliste, hvilke reklamer og andre tryksager, som jeg gerne vil have fremfor at skulle vælge en ”alt eller intet” løsning, hvor jeg tillige skal have en del besvær med at få det gennemført. Og alle reklamerne findes online.


Jeg er helt med på, at ikke alle magter at læse reklamer online fremfor på papir, men personligt ville jeg sagtens kunne undvære papir-versionen og bare læse det hele online – måske lige med undtagelse af lokalaviserne, som er dejlige at få i postkassen. 


Vi kunne dog trænge til en videre-udvikling af online-versionen, så man f.eks. burde kunne abonnere på en email i indbakken hver uge for de specifikke virksomheder, hvor man gerne vil have deres reklamer (online). Det ville være en rar ordning. Man burde også ret nemt kunne etablere en søgefunktion på tværs af de mange supermarkeder, så man f.eks. kunne søge på den aktuelle pris for en liter letmælk, og så kunne det komme frem lidt á la Pricerunner med priser fra de forskellige supermarkeder og selvfølgelig opdateret med priserne for ugens tilbud. Det ville være en fantastisk service for forbrugeren. 


Reklamer i postkassen burde være en tilvalgsordning, og vi trænger til en videre-udvikling af online-konceptet for reklamer.