1813 ER IKKE HELT I TOP ENDNU

Der har siden starten for 1813 været store problemer med at overholde de politiske mål for ventetider, når borgeren ringer ind. Der er forsøgt mange forskelllige tiltag, og nu har vi som sidste udvej besluttet at gå på kompromis som en midlertidig løsning. Der indføres derfor delmål, som gælder fra juni 2020 og et år frem. Der har været gode erfaringer med sådanne delmål fra andre områder i sundhedsvæsenet, og vi håber derfor, at 1813 vil vise forbedring i det næste års tid. Det er ikke besluttet, hvad der skal ske, hvis delmålene ikke opfyldes, men jeg kan bekræfte, at tålmodigheden hos mange af regionspolitikerne er ved at være opbrugt.

Jacob Rosenberg,

24/08/2020

Der har været store problemer med lang ventetid hos 1813, og dette er på ingen måde løst endnu. Målet er, at 90% af patienterne skal komme igennem på telefonen indenfor 3 minutter og 100% indenfor 10 minutter. Da dette har været umuligt at opnå for den nuværende ledelse, har vi nu nødtvungent besluttet at nedtone disse ambitioner om god service for borgeren. Det er derfor besluttet at indføre en midlertidig lempelse, så kravene fremover bliver, at 70% af opkaldene besvares inden for tre minutter og 90% inden for ti minutter. Det er imidlertid meget vigtigt at slå fast, at vi som politikere opfatter denne lempelse som midlertidig. 


I regionen har vi haft succes med at opstille delmål på f.eks. kræftområdet og i psykiatrien, og derfor vil vi bruge samme værktøj i forhold til at nedbringe svartiderne ved Akuttelefonen 1813. Delmålene kan hjælpe med at sætte et ambitiøst mål for det næste år, men det er vigtigt at understrege, at delmålene ikke er en erstatning for de oprindelige servicemål, men skal være et skridt på vejen til at opnå disse mål.


I julen 2019 var der desværre igen en helt uacceptabel ventetid på over en time. Dette skyldtes, at vagtplanen ikke var gennemført med de normerede antal personer på vagt. Det er bare ikke i orden og skal selvfølgelig løses. Der var ligeledes problemer i påsken 2020, og regionspolitikernes tålmodighed er nu opbrugt. Ledelsen for 1813 skal derfor redegøre for deres planer direkte overfor Sundhedsudvalget i RegionH. Denne form for detaljestyring fra politikernes side er sådan set uhørt men må opfattes som en alvorlig ”vink med en vognstand” overfor 1813. Det er sidste chance for at få det løst.


1813 betales af os alle sammen, og det er rimeligt at forvente, at vi får noget for pengene. Og det handler altså også om ventetid. De nye delmål gælder fra juni 2020 og et år frem.