Coronakrisen kan vise os fordelen ved virtuel undervisning

Carl Andersen,

25/03/2020

Corona er over os alle sammen - især på universitet, hvor alt undervisning på selve campus er suspenderet og erstattet med selvstudium og digital undervisning. Selvstudium har længe været en stor del af de videregående uddannelser, men danske universiteter har slet ikke udfoldet det enorme potentiale som der ligger i den digitale undervisningsform. Coronakrisen har tvunget os til at tænke mere digitalt, finde alternativer og dermed løsninger.

Hvorfor skal forelæsninger foregå i et auditorium hvor en professor eller ph.d.-studerende underviser med dusinvis af studerende? I en tid hvor der er stigende efterspørgsel efter undervisning, men et begrænset udbud af professorer, propper man flere studerende ind i de samme lokaler, skærer ned på den individuelle vejledning og sætter mure op for adgang. 

Jeg tror der er store muligheder i at tænke ud af den boks. Hvorfor skal uddannelse være bundet til bestemte tidspunkter, lokationer og de professorer som nu engang har tid til at undervise? Sådan behøver det nemlig ikke at være - og sådan er det ikke alle steder. 

Mange har gavn af den klassiske auditorieundervisning. Men den volder også problemer. Når arbejdstiderne ikke stemmer med undervisningen, hvis man er nødsaget til at flytte til storbyen for at studere eller hvis man bliver syg og desværre må blive hjemme. 

I de situationer vil det være en enorm fordel for mange at kunne se optagede forelæsninger, benytte digitale læringsplatforme og nå de mål som sættes når man bedst selv har tid. Med digital undervisning kan man som studerende få markant mere individuel undervisning. Man kan gense forelæsninger, arbejde intensivt på det man ikke forstod og springe det over man er skarp i, og generelt få en meget mere effektiv, udfordrende og brugerrettet undervisning gennem kunstig intelligens og machine-learning.

Digitalisering giver muligheder. Flere vil få adgang til mere. De bedste undervisere er ikke længere bundet af antallet af studerende i et lokale, men vil i princippet kunne undervise tusindvis af studerende fra hele landet - ja hele verden - gennem fjernundervisning. 

I dag bruges der store ressourcer på at undervise i det basale - som med fordel kan standardiseres med video og opgaver - imens underviserens evner i form af uddybninger, feedback og udbygning af undervisningen er 2. prioritet. Underviserens tid bør i højere grad bruges på uddybende spørgsmål, kritiske indspark og opdateret viden på området. Unikke add-ons til det basale. 

Skaleringsmulighederne er imponerede. Indtægtsmulighederne incitamentsskabende. Vidensdelingen inspirerende. 

Vi er dog langt fra at nå dette stadie. Jeg tror, at de studerende er mere end klar - men vi mangler det korrekte digitale setup med professionelt kameraudstyr, god lyd, udarbejdet digitalt materiale og undervisere der kan håndtere de nye muligheder. 

Jeg håber at man fra politisk hold vil prioritere digitalisering af vores undervisning højt den kommende tid. Ikke som en spareøvelse som vi typisk ser, men som en udbygning af et system som oplever en enorm efterspørgsel.