Vi fatter ikke mærkningsordninger

Ø-mærket, nøglehullet og genbrugsmærket

Jesper Ørsted,

11/01/2011

Ø-mærket, nøglehullet og genbrugsmærket. Tre mærkningsordninger, som fin des i danske supermarkeder. Og når forbrugerne køber ind til aftensmaden, nikker de genkendende, hvis de ser på mærkaterne på mælkekartonen eller pakken med koteletter, skriver 24timer.Anderledes er det dog, når de skal forklare, hvad mærkningsordningerne rent faktisk betyder, fortæller Victor Smith, leder af gruppen Fair Speak ved Copenhagen Business School (CBS), hvor han forsker i forbrugernes afkodning af emballage. Kun hver femte ved det i virkeligheden."Hvis vi tager en mærkningsordning som nøglehullet, så kan vi se, at 80 procent af forbrugerne sagtens kan genkende ordningen, men det er kun 20 procent, som faktisk ved, hvad mærket betyder for varen, og hvordan den er produceret. Det lader til, at folk bare selv vælger, hvad de vil lægge i ordningen, uden at vide om det er rigtigt eller ej," siger Viktor Smith til 24timer.