LEDER: Tilliden til en organisation som Verdensnaturfonden må bygge på, at den sætter naturens interesser over egne økonomiske interesser, og den tillid brydes, når organisationen nu ikke længere vil samarbejde med alle om at sikre naturen, men kun med højestbydende.
Et privat initiativ, hvor godgørende organisationer med et idealistisk image giver deres blå stempel til virksomheder og produkter, der lever op til bestemte hensyn til naturen under produktionen, er ellers en glimrende idé. Det er frivilligt, det er dynamisk, og det koster ikke skatteyderne en krone. Men forudsætningen er naturligvis, at organisationerne har troværdigheden i orden.
Verdensnaturfonden har nu stoppet et samarbejde med Dansk Supermarked om udfasning af fisk, der er fanget på en ifølge Verdensnaturfonden ikke-bæredygtig måde, fra kølediskene. Begrundelsen er ikke anden, end at COOP kunne betale bedre. Så nu er Verdensnaturfonden altså ligeglad med, hvilke fisk der sælges i Føtex, Bilka og Netto.
Den går altså ikke. Når forbrugerne på deres fremtidige indkøbsture til SuperBrugsen, Kvickly eller Fakta ser et mærke fra Verdensnaturfonden, så kan de ikke længere tro på, at det dermed er det mest naturskånsomme produkt på markedet. De handler bare i den butikskæde, der ville betale mest for mærket.