Som ved det aktuelle eksempel med Mercedes-varevognen er det ofte kutyme, at biltyvene gør meget ud af at maskere de stjålne biler, lyder det fra Østkontoret i Forsikring & Pension. Der bliver eksempelvis fusket med stelnummer og sat nye plader på - og ifølge Arne Knippel er der heller ingen tvivl om, at tyverierne er yderst planlagte:»Nogle stjæler bilerne, det er dem, der kan brække låsen op og komme uden om en startspærre. Så skal bilerne »køle af« i et par dage. Det kan være på store offentlige p-pladser som ved Fields eller et sygehus, hvor de ikke vækker opsyn. Så skal der nye nummerplader på, og vi har set eksempler på, at personer er blevet stoppet i lufthavnen med registreringspapirer og nummerplader til biler. Så er der den person, der skal køre bilen over grænsen, og det skal være en person, der ikke ryster i bukserne, hvis tolderne begynder at stille spørgsmål. Og til sidst er der én, der sørger for at sætte bilen til salg på et af de kriminelle markeder i udlandet,« forklarer han.
Igennem 2009 og 2010 (indtil begyndelsen af december) er der sammenlagt blevet fundet følgende stjålne biler i udlandet:
Tyskland: 50 biler og 6 lastbiler
Polen: 45 biler og 6 lastbiler
Litauen: 18 biler og 13 lastbiler
Letland: 7 biler og 1 lastbil
Estland: 1 bil
Rusland: 1 bil