Spildte reklamemillioner for svin

Som reaktion på efterårets TV-afsløringer af de frastødende forhold i dele af svine- og pelsdyrindustrien har landbrugets interesseorganisation, L...

Kjeld Hansen,

09/01/2011

Som reaktion på efterårets TV-afsløringer af de frastødende forhold i dele af svine- og pelsdyrindustrien har landbrugets interesseorganisation, Landbrug & Fødevarer, besluttet at købe imagereklamer for 60 mio. kr.

 

Umidde falder det nok mange for brystet, at et erhverv, der netop har måtte bede om skattelettelser i milliardklassen for at overleve, kan satse så mange penge på reklamer.

 

er der tale om en særdeles risikobetonet investering, ifølge reklamebureauet Mensch, som skal administrere kampagnen. Bureaudirektør Bjørn Stene har direkte advaret Landbrug & Fødevarer om, at en kampagne ikke kan få landbruget til at fremstå rosenrødt.

 

bekræftet af den sociologiske forskning.

 

 

Det er en myte, der stammer fra den politiske verden, at den rigeste altid vinder. Penge kan — som alt andet - misbruges, men der er ingen garanti for, at en overflod af penge kan omsættes i stemmer eller sympati. Tværtimod er der mange eksempler på millioninvesteringer i den offentlige mening, der faktisk har gjort tingene værre.

 

 

 

Det synspunkt er dumt. I en tid, hvor der skal spares på helt livsnære ting som skoler, sygehuse og ældrepleje, vil mange mennesker nok spørge, hvorfor sådan et center ikke er brugerfinansieret.

 

Det er svært at sige, hvor mange reklamemillioner der skal til for at udviske TV-billederne af svin med udskudte tarme, bugbrok eller dybe skuldersår, men sikkert er det, at det ville være langt klogere – og også billigere - om Landbrug & Fødevarer investerede sine medlemmers millioner i konkrete projekter ude i svinestaldene.

 

Der ville man med sikkerhed få noget for pengene.

Kilde: