Det lokale erhvervsliv - ikke mindst landbruget - ønsker ikke en nationalpark på Skagen Odde. Det sker på trods af, at nationalparkloven ikke indeholder nogen som helst restriktioner eller virkemidler (ud over en ordentlig slat penge fra staten). Debatten i Vendsyssel afspejler det klassiske dilemma: Hvordan skal man beskytte naturen uden at gribe for meget ind i den private ejendomsret? Det er et rigtig godt spørgsmål; nationalparkerne er imidlertid ikke svaret!