Selvtilstrækkelighed blokerer for løft af folkeskolen

Fra Ugebrevet Mandagmorgen  28

Jens Kjærbøl,

01/03/2010

Fra Ugebrevet Mandagmorgen  28.02.10
http://www.mm.dk/selvtilstrækkelighed-blokerer-for-løft-af-folkeskolen


Det vil kræve en holdningsrevolution at få den danske folkeskole op i den internationale top 5 - En kunstig skelnen mellem hårde og bløde kompetencer spænder ben for ambitionerne - Behov for klarere rollefordeling mellem skole og hjem

EXECUTIVE SUMMARY

Hvis regeringens målsætning om at bringe danske skolebørn i international top fem inden 2020 skal lykkes, er der brug for en radikal holdningsrevolution, hvor danskerne lærer at tage uddannelse meget mere alvorligt, vurderer en række forskere og eksperter, Mandag Morgen har talt med. De vigtigste instrumenter til at sikre regeringens mål er ikke enkeltinitiativer som læsetests eller åbenhed om resultater, men derimod en fælles entusiasme og hårdnakket vilje – fra skoleverden såvel som forældre. En viljekraft, som eksperterne tvivler på er til stede i dag. Første led i at ændre danskernes joviale holdning til uddannelse er at få gjort op med den kunstige modstilling mellem hårde og bløde kompetencer, der dominerer den danske skoledebat i dag. Fortællingen om danske skoleelevers unikke sociale kompetencer er ved at udvikle sig til en dårlig undskyldning, der hverken gavner elevernes indlæring eller arbejdsdelingen mellem skole og hjem.

Kilde: