Man kan i disse dage iagttage en række plakater af gennembankede personer med teksten: vil du give muslimer/bøsser blå øjne.
Teksten spiller på 'et blåt øje' terminologien, men man kan ikke lade være med at undre sig over den underliggende tone i kampagnen. Blå øjne er et etnisk nordisk træk og netop ved an kampagne mod hadforbrydelser, burde man vel afholde sig fra at bringe insinuationer om etniske tilhørsforhold i forbindelse med voldsudøvelse. Havde teksten blot været 'vil du give muslimer/bøsser et blåt øje' havde der ikke været en overført betydning i budskabet - men man har altså valgt at tilvejebringe et afsender/modtagerforhold ved kampagnen.
Man savner plakaten med jøden, der ikke kan færdes frit på Nørrebro. Denne er tilsyneladende fravalgt - uvist af hvilke årsager.
Til gengæld har en kunstnerduo - med slet skjult reference til den manglende danske undskyldning for Muhammedtegningerne - leveret en kunstværk mod hadforbrydelser, hvorfro der dagligt i megafon råbes, at det ikke er for sent at sige undskyld.
Kunstnernes syn på hadforbrydelser er klar
Det fundamentale problem ved dette kunstværk er ikke bare at det er politisk bestillingsarbejde, men at værket tydeligvis refererer til den manglende danske undskyldning overfor de muslimske lande for Muhammedtegningerne. Når denne perfomance hver dag siger undskyld er det et knæfald for århundredets hadforbrydelse mod danskerne – terrortruslen, drabsforsøget på Westergaard og afbrændingen af vores ambassader. Man kan derfor med rette sige at kunstværket er det værst mulige til bekæmpelse af hadforbrydelser, da det indirekte forsvarer disse – men det vil tjene som et uvurderligt samtidsdokument for eftertiden, når det skal afklares, hvilken side de danske kunstnere og venstreintellektuelle var på, da vores alles frihed var under angreb.
Med et så vigtigt problem som hadforbrydelser er det ærgerligt, at problematikken fra start synes styret i en bestemt retning.
læs om projektet på stophadforbrydelser.dk
Teksten spiller på 'et blåt øje' terminologien, men man kan ikke lade være med at undre sig over den underliggende tone i kampagnen. Blå øjne er et etnisk nordisk træk og netop ved an kampagne mod hadforbrydelser, burde man vel afholde sig fra at bringe insinuationer om etniske tilhørsforhold i forbindelse med voldsudøvelse. Havde teksten blot været 'vil du give muslimer/bøsser et blåt øje' havde der ikke været en overført betydning i budskabet - men man har altså valgt at tilvejebringe et afsender/modtagerforhold ved kampagnen.
Man savner plakaten med jøden, der ikke kan færdes frit på Nørrebro. Denne er tilsyneladende fravalgt - uvist af hvilke årsager.
Til gengæld har en kunstnerduo - med slet skjult reference til den manglende danske undskyldning for Muhammedtegningerne - leveret en kunstværk mod hadforbrydelser, hvorfro der dagligt i megafon råbes, at det ikke er for sent at sige undskyld.
Kunstnernes syn på hadforbrydelser er klar
Hadforbrydelser er en logisk følge af et samfund, som accepterer udstødelse, og hvor selv autoriteter som politikere og dele af medierne tillader sig at omtale medborgere i nedladende og respektløse vendinger.
Det fundamentale problem ved dette kunstværk er ikke bare at det er politisk bestillingsarbejde, men at værket tydeligvis refererer til den manglende danske undskyldning overfor de muslimske lande for Muhammedtegningerne. Når denne perfomance hver dag siger undskyld er det et knæfald for århundredets hadforbrydelse mod danskerne – terrortruslen, drabsforsøget på Westergaard og afbrændingen af vores ambassader. Man kan derfor med rette sige at kunstværket er det værst mulige til bekæmpelse af hadforbrydelser, da det indirekte forsvarer disse – men det vil tjene som et uvurderligt samtidsdokument for eftertiden, når det skal afklares, hvilken side de danske kunstnere og venstreintellektuelle var på, da vores alles frihed var under angreb.
Med et så vigtigt problem som hadforbrydelser er det ærgerligt, at problematikken fra start synes styret i en bestemt retning.
læs om projektet på stophadforbrydelser.dk