Der er intet nyt i rapporten i og for sig. Lærere underviser fx 39% af tiden og dette tal vil man gerne have op. For min skyld ingen alarm, men hverken Folketinget eller KL er jo parat til at fjerne andre opgaver. Jeg ved heller ikke hvordan det økonomisk skulle være en fordel at have en uddannet bibliotikar til at varetage skolebiblioteket? Det gør selvfølgelig at læreren, der ellers har dette, så underviser det mere, men funktionen skal jo fortsat varetages. KL vil skære i forberedelsestiden for at øge undervisningstiden, kan man komme i tanke om noget værre? Har eleverne ikke krav på at læreren møder forberedt og retter elevernes opgaver?? Er det ikke helt almindelig respekt for sine elever at man møder forberedt? Og hvordan vil lærernes motivation dog blive, hvis man skal møde uforberedt?
Jeg vil påstå at 9 ud af 10 af de timer der har kørt af lo*t, har været fordi jeg ikke har været ordentligt forberedt (jeg har 10-15 vikartimer hver uge ud over mit almindelige skema). Det som man i KL ønsker, er at man i sin rapport kan skrive, at Peter har minimumstimetallet, kvaliteten af de (alt for få) timer er man helt kold i måsen over. Det skælder man ud over om 5 år.
Så skriver de at sygefraværet i nogle kommuner er dobbelt så højt som i andre, og det må altså være et ledelesproblem, formentlig også et spørgsmål om man ikke har været gode nok til at rekrutere medarbejderne og hvordan er trivslen på de arbejdspladser?
Fint man vil have offentligt ansatte til at arbejde mere, det er slet ikke så svært, det er bare at skære de enorme papirmængder væk, der skal skrives om alt og i særdeleshed om intet.