NETS, ødelæggende gebyrstruktur og elendig service.

Warning: Dette indlæg er skrevet i frustration over at bo i et land med dyre monopoler (DSB, NETS, Dong Energy osv

Ikke angivet Ikke angivet,

16/10/2011

Warning: Dette indlæg er skrevet i frustration over at bo i et land med dyre monopoler (DSB, NETS, Dong Energy osv.) 

Onsdag den 28. september klokken 10:44 ansøgte jeg officielt om ret til at modtage Dankort i min apple accessory webshop (billig reklame :p) En ansøgning skal indeholde: bankudskrift, personlig årsopgørelse, registreringsbevis og legitimation. Prisen for at modtage Dankort, for en webshop, er:

250 kr i oprettelsesgebyr.

84 kr om måneden i faste omkostninger. (+150 kr/mån til mellemmand - quickpay.dk)

ca. 1,70 kr per transaktion. (490,- transaktion)

Omk. første år ved oms. på 20k: 3.137,54 kr, herefter: 2.887,54 kr / år (14,44% af oms.)

Omk. første år ved oms. på 100k: 3.453,76 kr,  herefter: 3.203,76 kr / år (3,2% af oms.)

Omk. første år ved oms på 1mio: 7.017,54 kr, herefter: 6.767,54 kr / år (0,67% af oms.)

Som du nok kan se er omkostningen meget lille for en webshop med høj omsætning, men for en studerende som mig er det noget af en indgangsbarriere. Transaktionsomkostningen er dog betydeligt lavere end ved VISA/Mastercard (1.8-2.9% af transaktionsbeløbet). NETS stiller dog ofte et krav om at man deponerer 25-50.000 kr. som sikring mod dankortsvindel, hvilket ALDRIG er tilfældet ved Visa/MasterCard.

Hvis jeg yderligere skal modtage VISA/Mastercard (hos NETS), hvilket jeg skal, så ser regnestykket således ud:

3.750 kr i oprettelsesgebyr(er).

167 kr om måneden i faste omkostninger. (+150 kr/mån til mellemmand - quickpay.dk)

ca. 3,91 kr per transaktion (ved 50% dankort og 50% visa/mc, 490,- transaktion).

Omk. første år ved oms. på 20k: 7.714,31 kr, herefter: 3.964,31 kr / år (19,82% af oms.)

Omk. første år ved oms. på 100k: 8.351,64 kr, herefter: 4.601,64 kr / år (4,6% af oms.)

Omk. første år ved oms. på 1mio: 15.530,40 kr, herefter: 11.780,4 kr / år (1,2% af oms.)

Skulle jeg starte min webshop i USA, så kunne regnestykket se således ud (MerchantFocus, feefighters):

0 kr i oprettelsesgebyr(er).

81 kr om måneden i faste omkostninger. ($15)

ca. 10,5 kr per transaktion (2.16% af 490,-)

Omk. ved oms. på 20k: 1.402,5 kr / år (7,0% af oms.)

Omk. ved oms. på 100k: 3.114 kr / år (3,1% af oms.)

Omk. ved oms. på 1mio: 22.392 kr / år (2,2% af oms.)

Som du nok kan se er det meget billigere at starte op i USA, men markant dyrere at være en successfuld webshop med stor omsætning. Det skal dog siges at man i USA kan forhandle sig til lavere priser og at dette, i modsætning til Danmark, er kutyme. Det skal også siges at jeg som dansker ikke kan vælge en amerikansk løsning grundet kompliceret lovgivning som gør at de ikke leverer deres løsninger udenfor USA. Der findes nogle løsninger som vi danskere også kan vælge, men prisen bliver markant højere end i USA og så mangler man stadig Dankort, hvorfor jeg valgte at bide i det sure æble og NETS...

Mandag den 10. oktober modtog jeg for første gang svar fra NETS angående min ansøgning. Desværre viste det sig at NETS manglede side 2 af min personlige årsopgørelse (en side som faktisk ikke indeholder noget man ikke kan udregne fra de oplysninger der er givet på side 1, som de havde modtaget), men ikke desto mindre kræver NETS at få side 2 før de kan begynde processen. 20 minutter senere afsender jeg en mail med de oplysninger de mangler. Jeg har sidenhen rykket 2 gange for at få afklaret om de har modtaget alle de oplysninger de har behov for og om processen er begyndt, men jeg har endnu ikke fået svar.

Onsdag den 12. oktober ringer jeg til SEB og taler med en sød svensk pige som efterfølgende sender mig et tilbud (VISA/MasterCard og ikke Dankort), som omregnet giver:

0 kr i oprettelsesgebyr(er).

0 kr om måneden i faste omkostninger. (+150 kr til mellemmand - quickpay.dk)

ca. 9,8 kr per transaktion (2,0% af 490,-)

Omk. ved oms. på 20k: 2.210 kr / år (11,5% af oms.)

Omk. ved oms. på 100k: 3.840 kr / år (3,84% af oms.)

Omk. ved oms. på 1mio: 22.200 kr / år (2,22% af oms.)

Sorry Inge G. (min kontakt i NETS), men SEB/Euroline har god service, gode priser og hurtigere leveringstid. Hvorfor i alverden skulle jeg vælge jeres dyre monopol? NETS har gode priser og sikkert også god service hvis man har en omsætning på nogle millioner, men for en driftig studerende er det et helvede med elendig service og høje startomkostninger. Jeg er ikke den første til at brokke mig over NETS, under valgkampen var det et stort tema i iværksætterkredse (http://www.amino.dk/valg/Historie/Forslag/Afskaf-PBS-monopol-25). Jeg kan kun opfordre alle virksomhedsejere til at droppe NETS.

Søndag den 16. oktober sender jeg officielt min ansøgning til SEB Euroline.

Mandag den 17. oktober klokken 12:15 svarer Martin fra SEB Danmark på min ansøgning. De vil give mig gratis oprettelse, intet årskontingent og 1.65% på indenlandske og udenlandske kreditkort, altså 0.35 procentpoint lavere end den oprindelige pris. Omregnet giver dette:

Prisen for VISA og MasterCard ved SEB/Euroline:

0 kr i oprettelsesgebyr(er).

0 kr om måneden i faste omkostninger (+150 kr til mellemmand - quickpay.dk)

ca. 8,085 kr per transaktion (1.65% af 490,-)

Omk. ved oms. på 20k: 2.131 kr / år (10,66% af oms.)

Omk. ved oms. på 100k: 3.449 kr / år (3,44% af oms.)

Omk. ved oms. på 1mio: 18.293 kr / år (1,82% af oms.)

Torsdag den 3. November klokken 16:17: modtager jeg et officielt afslag fra NETS, begrundelsen lyder at min webshop "ikke er færdig", hvilket er absurd eftersom jeg på dette tidspunkt har gennemført over 60 ordrer og har fået 3 anmeldelser på trustpilot. Jeg ringer omgående til NETS og skriver en email til deres support.

Fredag den 4. November klokken 10:26: Modtager jeg svar fra support, det viser sig at de havde testet min hjemmeside i Internet Explorer 6, hvilket ikke havde fungeret. Jeg forklarer at min hjemmeside ikke er testet i Internet Explorer 6 da denne browser kun har en markedsandel på 1.2% og Microsoft ikke anbefaler at man bruger den. Jeg lover dog at sørge for at IE6 ikke længere kan få adgang til min side.

Torsdag den 10. November klokken 13:23: Har jeg endnu ikke modtaget en afgørelse fra NETS og jeg sender derfor en reminder.

Tirsdag den 15. November klokken 15:35: Endnu intet svar, jeg sender endnu en mail og ringer til NETS for at undersøge om de stadig arbejder på min sag. De lover at vende tilbage.

Mandag den 16. November klokken 15:36: Modtager jeg svar fra NETS, jeg får ikke så meget som en undskyldning og emailen indledes med "Hej" efterfulgt af en lang smøre om at de har sendt en aftale og at det selvfølgelig ikke er deres skyld... 

Jeg droppede NETS af 3 grunde:

1) Jeg kan jeg ikke lide deres sammenarbejde med SKAT, hvor SKAT uden dommerkendelse har adgang til en oversigt over alle mine kunders transaktioner.

2) Deres elendige service

3) Deres gebyrer som gør det svært at være hobbyvirksomhed (høje start og faste omk., men mindre variable omk.).

Min løsning hed SEB Euroline, de er langt fra perfekte, men de er bedre på alle 3 punkter end NETS. Når jeg får en højere omsætning så vil det være oplagt at kræve lavere gebyrer, endnu en fordel ved Euroline, hvis man ellers kan lide at forhandle. 

/Ulrik Lindhard Moe

Kilde: