Loud sat til vægs af parodi om sig selv : Parodien har langt flere downloads end alle radiostationens programmer til sammen

Ifølge en ekspert skal man dog være tilbageholdende med direkte at sammenligne antallet af downloads for Radio Loud og parodien på den skandaleramte station, R8dio.

Lars Bjørknæs,

20/04/2021

Efterhånden er det over et år siden, at Radio Loud for første gang i luften. Ambitionen for stationen med udgangspunkt omkring den fynske lokalradio Diablo, var at blive et frisk pust på det danske radiomarked. Det ved at blive en taleradio, der var målrettet det unge segment.

Men sådan er det langt fra gået, da Radio Louds lyttertal i lange perioder har været så lavt, at det ikke har kunnet måles i de ugentlige opgørelser, der udsendes af TNS Gallup. Det har været en væsentlig årsag til, hvorfor Radio Loud de seneste måneder har satset på podcastproduktion. Det i form af en podcast-first-strategi, hvor alle stationens programmer har skullet tænkes ind i et podcastunivers, for på den måde at opnå flest mulige downloads.

Fra Radio Louds side, opgøres antallet af downloads via det såkaldte Podcastindex, som viser at alle stationens podcasts til sammen, aktuelt ligger på omkring 60.000 om ugen. Et tal Radio Louds ledelse i flere sammenhænge har oplyst, er en del af eksistensberettigelsen for stationen, der årligt modtager et statstilskud på 60 millioner kroner.


Parodi om Loud sætter stationens downloadantal på plads

Et tal der dog klart overgås af de downloads, som podcasten R8dio kan fremvise. En podcast der ofte omtales som en parodi på Radio Loud, fordi den tager udgangspunkt i opbygningen af en landsdækkende taleradio fra en mindre provinsby.

En af bagmændene for R8dio er Mads Brügger, som oplyser overfor 180grader.dk, at man aktuelt har flere lyttere end Radio Loud regnet i forhold til podcastcasts :

- De seneste uger har R8dio fast ligget på mellem 80.000 og 100.000 downloads per uge.

Ifølge Eric Ziengs, der i en årrække har beskæftiget sig med produktionen og promovering af podcasts via selskaber som Nochmal og Podcaststats.dk, skal man dog lave en egentlig analyse af Louds målgruppe for at fastslå, om stationens 60.000 downloads er en succes eller fiasko :

- Man er nødt til at kigge på den bagvedliggende strategi, som Loud går efter. Det kræver blandt andet, at man kigger på, hvor mange unge mennesker der findes og hvor stor en andel af dem, som lytter til podcasts. Ifølge DRs medieforskning lytter cirka 44 procent af de 15 til 31 årige, som er Louds målgruppe, ugentligt til podcasts. Det er på den måde, man skal regne ud, om Louds podcasts er en succes eller fiasko.

Netop i forhold til manglende analyser, kan der ifølge Eric Ziengs ligge væsentlige problemer for Radio Loud :

- Jeg kan tvivle på, om de hos Loud rent faktisk har lavet den type af beregninger. Det selv om at der er tale om kalkyler, som laves hvor der er tale om traditionel virksomhedsdrift. Det kan skyldes en kulturforskel i forhold til, at der er tale om en public-service-radiostation, fordi den ikke bruger tilgangen, der typisk omtales som KPI.


Loud : Podcasttal kan ikke stå alene

Ifølge Eric Ziengs er et af de helt store problemer samtidig, at man fra politisk hold ikke har opstillet nogle succeskriterier for eksempelvis hvor mange downloads, Radio Loud har skullet opnå for at kunne blive anset for en succes :

- Umiddelbart vil jeg sige, at 60.000 downloads per uge ligger i den lave ende. Samtidig skal man dog indregne, at ifølge medieundersøgelser er unge mennesker mindre tilbøjelige til at lytte til taleradio, fordi de er mere interesserede i at lytte til musik. Det gør at den samlede mængde lyttere Radio Loud kan nå, er endnu mindre. Derfor er det svært at vurdere, om Radio Louds er en succes. Men at sammenligne med R8dios downloads tal er at sammenligne æble og pærer.

Til 180grader.dk oplyser Radio Louds administrerende direktør, Lars Schmidt, at antallet af podcasts ikke må stå alene :

- Loud for statstilskud til at drive en public service-radiokanal med fokus på kultur. Loud sender døgnet rundt på DAB+ og giver desuden lytterne mulighed for at lytte on demand via podcast. Der ud over er der opstillet en række andre kriterier i sendetilladelsen. Det er Louds forpligtelser, og det som statstilskuddet gives til.


Du kan høre hele vurderingen fra Eric Ziengs, ved at klikke på playeren i toppen af denne artikel.