B.t. mener: De ubesvarede spørgsmål om betalingsringen står i kø og udstiller regeringen
Fra grønne visioner til rødt mareridt. Balladen om betalingsringen rundt om København synes uden ende. Hele tiden nye spørgsmål, der kalder på svar. Nye pinligheder. Nye drillerier. Det, der skulle have været en vindersag for regeringen, er endt som et stort kaos.
Væk er de skråsikre meldinger fra valgkampen. Ryger ringen, ryger SF ud af regeringen, spås det sågar. Regeringen fremstår lige nu hjælpeløs og uden tro på sit eget trafikpolitiske prestigeprojekt.
I dag er det kritikerne og drillepindene, der fører an i debatten og fornøjer sig med konstant at stille de spørgsmål, som regeringen kæmper med at finde svar på. Hvordan skal regnestykkerne hænge sammen? Hvor skal ringen gå? Hvad skal billisterne betale? Bliver det billigere at tage tog og bus, som SF kækt lovede i valgkampen?
Og bliver der overhovedet plads i busserne og togene til de bilister, der gerne skulle skifte den firehjulede ud med kollektiv transport.
Ifølge regeringsgrundlaget skal ringen give indtægter på ca. to mia. kr. Det var dét, statsministeren fik til ’højst to mia.’ i sidste uge, før hun fik læst op på lektien.
Men måske var det blot egen ønsketænkning, Thorning kom til at dele med offentligheden, for noget tyder på, at provenuet for ringen efter forhandlinger mellem Socialdemokraterne og SF – De Radikale er ikke synderligt optaget af ringen – nu er helt nede på 700-800 mio. kr. Holder dét vand, er der ikke mange penge at gøre godt med til investeringer i kollektiv trafik og billigere billetter.