Jeg har med lige del morskab og undren læst morgenens nyheder om betalingsringens død og leasing-skattens fødsel.
Ifølge Danmarks Statistik bliver der privatleaset ca. 2000 biler om måneden.
Samtidig bliver der købt ca. 1000 demobiler om måneden.
http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2011/NR437_1.pdf
Beskatningen af disse to bilanskaffelsesformer skulle ifølge historierne give 1 mia til bedre og billigere offentlig transport. I så fald må dette jo være 1 mia. om året, ellers bliver der jo kun nedsat priser år 1. Men er det realistisk?
Hvis vi naivt antager at antallet af leasede biler og køb af demobiler forbliver på samme niveau efter indførelsen af skatten, så ser regnestykket sådan ud:
3000 * 12 = 36.000 biler årligt. 1.000.000.000 / 36.000 = 27.777 kroner i beskatning pr. bil. pr. år.
Kan mit meget simple regnestykke virkelig passe? Ingen kan vel med rette have lavet dette regnestykke og fremført det som reel politik?