Det er dyrt at blive gammel i Egedal Kommune. Her har kommunen nemlig forhøjet priserne, så plejehjemsbeboere i fremtiden skal betale 5.000 kr. om måneden for mad. Det beretter TV2 Lorry.
Kommunen nemlig kommet i økonomiske problemer, og så må de ældre holde for, siger viceborgmester Jens Jørgen Nygaard.
"Det var den mulighed, vi havde. Ellers skulle vi lukke nogle børnehaver. Alternativet var at give børnene i skolerne dårligere undervisning," siger Jens Jørgen Nygaard til TV2 Lorry.
Stiger mere end madpriser
Det er ikke kun i Egedal Kommune, at de ældre mærker til prisstigningerne. Den gennemsnitlige pris på ældremaden i landets kommuner er steget med omkring 33 procent siden 2000, oplyser Ældresagen.
"Og med en gennemsnitlig prisstigning på 17,7 procent i samfundet i øvrigt svarer det altså til, at ældremaden er steget næsten dobbelt så meget som de øvrige priser i samfundet," siger souschef i Ældresagen, Jens Højgaard, til Ritzau.
De stigende priser på ældremad får Venstres kommunal- og ældreordfører, Erling Bonnesen, til at opfordre kommunerne til at prioritere midlerne.
"Man kan for eksempel lade sig inspirere af andre kommuner og se, om man ikke kan spare udgifter til kontanthjælp og sygedagpenge. Her vil der være penge at hente for de fleste kommuner," siger han.
[email protected]
Kommunen nemlig kommet i økonomiske problemer, og så må de ældre holde for, siger viceborgmester Jens Jørgen Nygaard.
"Det var den mulighed, vi havde. Ellers skulle vi lukke nogle børnehaver. Alternativet var at give børnene i skolerne dårligere undervisning," siger Jens Jørgen Nygaard til TV2 Lorry.
Stiger mere end madpriser
Det er ikke kun i Egedal Kommune, at de ældre mærker til prisstigningerne. Den gennemsnitlige pris på ældremaden i landets kommuner er steget med omkring 33 procent siden 2000, oplyser Ældresagen.
"Og med en gennemsnitlig prisstigning på 17,7 procent i samfundet i øvrigt svarer det altså til, at ældremaden er steget næsten dobbelt så meget som de øvrige priser i samfundet," siger souschef i Ældresagen, Jens Højgaard, til Ritzau.
De stigende priser på ældremad får Venstres kommunal- og ældreordfører, Erling Bonnesen, til at opfordre kommunerne til at prioritere midlerne.
"Man kan for eksempel lade sig inspirere af andre kommuner og se, om man ikke kan spare udgifter til kontanthjælp og sygedagpenge. Her vil der være penge at hente for de fleste kommuner," siger han.
[email protected]