Egentlig havde jeg tænkt mig at skrive dette indlæg for mange dage siden, men jeg fik ikke rigtigt taget mig sammen. Det er ellers et temmelig opsigtsvækkende budskab fra vores statsminister, Lars Løkke Rasmussen, jeg kan videreformidle, et budskab, der til min store forundring er blevet ignoreret af alle de medier, jeg følger med i, men som har potentialet til at blive forsidehistorie på én af de store aviser (på en dårlig dag): Lars Løkke vil nemlig styrke modersmålsundervisningen! Ja, du læser rigtigt: Den ordning, det var regeringen og især Dansk Folkeparti så magtpåliggende at lave om på, efter de kom til magten i 2001, og som derfor blev ændret kun et halvt år senere, i maj 2002, så statstilskuddet dertil bortfaldt, og det derefter alene påfaldt kommunerne at dække udgifterne, skal genindføres, hvis det står til Løkke.
På hans turné rundt i landet i forbindelse med det såkaldte 360 graders eftersyn af folkeskolen er det åbenbart lykkedes at bilde Løkke ind, at netop den manglende modersmålsundervisning er den helt store hindring for, at indvandrerelever kan lære ordentligt dansk. Her er, hvad Løkke sagde d. 6. maj under sit besøg på Abildgårdskolen i Vollsmose (hvor 92% af eleverne er tosprogede/dobbelt halvsprogede) (...) Den anden mulighed, den er at se på, hvad er det så for nogle ting, der skal puttes ind i den danske folkeskole for at de her (indvandrer-) forældre vælger skolen til? Øh, bl.a. måske muligheden for, at man - som en del af den her undervisning - også kan blive undervist i sit eget, oprindelige modersmål. Lyt selv ved at klikke her.
Én ting er, at Lars Løkke tror på idéen om, at man skulle blive bedre til at tale dansk ved at blive undervist i arabisk - personligt finder jeg tankegangen absurd og grinagtig - noget helt andet er, hvad manden regner med, han vil opnå med sin udmelding? Dansk Folkeparti vil aldrig nogensinde under nogen som helst omstændigheder gå med til at genindføre det statslige tilskud til modersmålsundervisning, så hvorfor overhovedet bringe emnet på bane? Har han ikke nok problemer at slås med i forvejen? Ud over, at sagen desværre endnu engang dokumenterer, at Løkke befinder sig på venstrefløjen i værdidebatten, viser den også, at manden mangler politisk tæft og ikke er i stand til at læse det politiske spil på en måde, der er en statsminister værdig.
P.S: På det følgende link kan man læse, at Løkke ikke går ind for, at modersmålsundervisningen skal være obligatorisk, men der hersker ikke tvivl om, at han vil styrke den. Spørgsmålet er så bare, hvordan?
På hans turné rundt i landet i forbindelse med det såkaldte 360 graders eftersyn af folkeskolen er det åbenbart lykkedes at bilde Løkke ind, at netop den manglende modersmålsundervisning er den helt store hindring for, at indvandrerelever kan lære ordentligt dansk. Her er, hvad Løkke sagde d. 6. maj under sit besøg på Abildgårdskolen i Vollsmose (hvor 92% af eleverne er tosprogede/dobbelt halvsprogede) (...) Den anden mulighed, den er at se på, hvad er det så for nogle ting, der skal puttes ind i den danske folkeskole for at de her (indvandrer-) forældre vælger skolen til? Øh, bl.a. måske muligheden for, at man - som en del af den her undervisning - også kan blive undervist i sit eget, oprindelige modersmål. Lyt selv ved at klikke her.
Én ting er, at Lars Løkke tror på idéen om, at man skulle blive bedre til at tale dansk ved at blive undervist i arabisk - personligt finder jeg tankegangen absurd og grinagtig - noget helt andet er, hvad manden regner med, han vil opnå med sin udmelding? Dansk Folkeparti vil aldrig nogensinde under nogen som helst omstændigheder gå med til at genindføre det statslige tilskud til modersmålsundervisning, så hvorfor overhovedet bringe emnet på bane? Har han ikke nok problemer at slås med i forvejen? Ud over, at sagen desværre endnu engang dokumenterer, at Løkke befinder sig på venstrefløjen i værdidebatten, viser den også, at manden mangler politisk tæft og ikke er i stand til at læse det politiske spil på en måde, der er en statsminister værdig.
P.S: På det følgende link kan man læse, at Løkke ikke går ind for, at modersmålsundervisningen skal være obligatorisk, men der hersker ikke tvivl om, at han vil styrke den. Spørgsmålet er så bare, hvordan?