Kort efter årets Roskilde Festival, som for de fleste var en udbredt succes, kunne man i Politiken læse en artikel med nogle tanker angående festivallens publikum, og dettes mangfoldighed. Artiklen kritiserede festivallens ledelse for ikke at gøre nok for at lokke diverse mindretal med til festen, idet festivallen i høj grad var en 'lukket, hvid fest'; bl.a. blev der gjort hentydninger til, at festivallens ledelse burde fokusere mere på at tiltrække publikum fra andre kulturer, end den almindelige skandinaviske/europæiske. Der blev bl.a. fremsat forslag om at hyre flere musikere fra Mellemøsten og Afrika, skønt der på både årets såvel som de seneste par års programmer har været en flot repræsentation af den afrikanske musikscene. Dette skulle gøres, således at incitamentet ville blive større for bl.a. danskere og andre europæere med anden etnisk baggrund at deltage i festlighederne. Det blev ikke nævnt med mange ord, men der skal ikke meget tankeaktivitet til, for at komme frem til at der hovedsagligt mentes de muslimske mindretal i Danmark og Europa.
Der blev blandt andet fremsat ideen om et forbud mod offentlig nøgenhed på festivallen, af den grund at det kunne 'støde' visse personer. Andre lige så vanvittige forslag blev fremsat, og alle afvist af festivallen.
I dag kan man så i Politiken igen læse en artikel med kritik af Roskilde Festival. Denne gang er det feminister der angriber festivallen; på en af de store svenske festivaller, Arkiva Festivallen, har man indført et princip om at de spillende musikeres køn skal være ligeligt repræsenteret på scenerne. Forfatteren Anya Mathilde Poulsen mener de store danske festivaller, Skanderborg og Roskilde, kunne lære noget af Broderlandets kvotefeminisme. Roskilde Festival afviser dog blankt (hvilket er meget forståeligt).
http://ibyen.dk/musik/article1026760.ece
http://ibyen.dk/fokus/roskildefestival/article1026328.ece
Der blev blandt andet fremsat ideen om et forbud mod offentlig nøgenhed på festivallen, af den grund at det kunne 'støde' visse personer. Andre lige så vanvittige forslag blev fremsat, og alle afvist af festivallen.
I dag kan man så i Politiken igen læse en artikel med kritik af Roskilde Festival. Denne gang er det feminister der angriber festivallen; på en af de store svenske festivaller, Arkiva Festivallen, har man indført et princip om at de spillende musikeres køn skal være ligeligt repræsenteret på scenerne. Forfatteren Anya Mathilde Poulsen mener de store danske festivaller, Skanderborg og Roskilde, kunne lære noget af Broderlandets kvotefeminisme. Roskilde Festival afviser dog blankt (hvilket er meget forståeligt).
http://ibyen.dk/musik/article1026760.ece
http://ibyen.dk/fokus/roskildefestival/article1026328.ece