Øko-reklame betalt af skatteyderne

Mandag kom det frem, at Økologisk Landsforening ikke vil respektere de "Reklamer - nej tak"-skilte, som sidder på 600

Slettet Bruger,

18/02/2009

Mandag kom det frem, at Økologisk Landsforening ikke vil respektere de "Reklamer - nej tak"-skilte, som sidder på 600.000 døre og postkasser - i dag viser det sig, at den 32 sider lange brochure, som i forrige weekend blev hustandsomdelt, oven i købet er finansieret af bl.a. de husstande, som har frabedt sig at få den ind ad døren.

Fødevareministeriet har nemlig støttet husstandsomdelingen med 3,36 millioner kroner, hvilket svarer til 70 procent af Økologisk Landsforenings udgifter i forbindelse med udgivelsen, skriver Kristeligt Dagblad.

Og det er, sammen med det forhold at fødevareminister Eva Kjer Hansen selv er med i brochuren med positive udsagn om økologiske fødevarer, meget uheldigt, mener formanden for Folketingets Fødevareudvalg, Dansk Folkepartis Jørn Dohrmann.

"Det er ikke fødevareministerens opgave at fremhæve nogle produkter frem for andre. Slet ikke, når det sker for skatteydernes penge. Det må vel betyde, at alle andre producenter også kan forvente, at hun stiller sit navn og sine midler til rådighed for dem. Det er et skråplan," siger Jørn Dohrmann til Kristeligt Dagblad.

Han mener, at fødevareministeren gerne må promovere sunde fødevarer og fremme gode kostvaner. Men økologiske produkter er ikke beviseligt sundere end konventionelt dyrkede fødevarer. Derfor er det et holdningsspørgsmål, om man vil spise økologisk, og ikke noget, ministeren bør blande sig i, lyder det fra Jørn Dohrmann.

Eva Kjer Hansen mener dog ikke, at hun med sin deltagelse i reklamen reklamere for udvalgte fødevarer.

"Jeg synes heller ikke, at ministre skal ud og reklamere for bestemte produkter. Men det mener jeg heller ikke, at jeg gør. Jeg fortæller om vores vaner hjemme i familien, og jeg fortæller noget om mine personlige prioriteringer. Samtidig er det min opgave i det hele taget at understøtte de initiativer, vi i ministeriet tager for at fremme for eksempel kvalitetsprodukter, dyrevelfærd eller i dette tilfælde økologien," siger ministeren til Kristeligt Dagblad.

[email protected]

Kilde: