Indlæringsproblemer

Indlæringsproblemer Alle børn er helt vilde med at lære nye ting, lære at læse, lære at stave, regne og skrive

Carl-Mar Møller,

03/04/2010

Indlæringsproblemer Alle børn er helt vilde med at lære nye ting, lære at læse, lære at stave, regne og skrive. Børn er helt vilde med at høre om vores forfædre, anden verdenskrig, om dyr og natur. Drengens hjerne er senere udviklet end pigens. Forskellige under-søgelser viser, at de områder der vedrører sprog er ca. gennemsnitlig 1½ år forud for drengens. Med den begrundelse synes jeg, at drengene skal et år senere i skole end pigerne, og det ville også skabe mere arbejdsro, idet drengene larmer uforholdsmæssigt meget, hvis de ikke er parate til at gå i skole og sidde ned så længe af gangen. På alle skole skulle alle have fri hver dag mellem 11 og 12, ja en hel time, så drengene kunne have mulighed for at løbe al den fysiske energi ud af kroppen, så ville de bedre kunne koncentrere sig i timerne. I fritimen kunne man spille bold, løbe ture, lave gymnastik og kysse pigerne eller give dem buksevand. De børn der kommer fra følelsesmæssige belastede hjem, og det er både rige og fattige og veludannede hjem, bruger så meget energi på deres hjemlige konflikter, at de ikke har overskud til hjemmearbejde og nogle af dem pjækker for at få et pusterum for alle familiens problemer Mange unge som lever i et hjem hvor parforholdet kører dårligt har tit svært ved at koncentrere sig i skolen, de sidder og drømmer. De børn som skal sidde og høre på deres forældres problemer bliver overbela-stet, fordi de gør alt for at hjælpe deres forældre, og det hjælper ikke. Enlige mødre sidder og savner en mand og mangler kærlighed fra en mand. Det er svært for en enlig mor at blive ved med at give sine børn kærlighed og opmærksomhed, når mor ikke selv får noget. De børn der lever i familier hvor den ene forældre har et alkohol misbrug, hashmisbrug eller værre har det endnu værre, og de børn oplever, at det er en befrielse at komme i skole og blive fri for deres forældres problemer. De har dog sjældent ro derhjemme til at lave hjemmear-bejde, så derfor tager de over til en ven, eller laver hjemmearbejdet andre steder. Hvis et barn overtager sin mors eller fars smerte, der skal bearbejde deres forældres smerte for dem, de bliver symptombærer. Børn der har overtaget en del af forældrenes smerte kan få store pro-blemer med at lære at stave og regne, fordi den energi der skal til for at lære er meget lille. Smerten bliver så endnu værre, når andre børn kan, ja man føler sig uintelligent og ikke værd at samle på, derfor kan disse smerteramte børn have svært ved at holde på veninder, fordi de ikke selv synes, de er noget værd. Hvorfor vil hun have mig som veninde. De børn der haft rollen, du skal lytte til mor og dine problemer har jeg ikke overskud til, mister også deres veninder. Hvis man kun kan, lytte og ikke tale om sig selv, bliver veninden irriteret, fordi hun aldrig hører om, hvad der foregår inden i det barn, der kun kan lytte. Når man altid har lyttet og skal til at tale om sig selv, så gør det utroligt ondt i starten og så bliver det nemmere og nemmere, og det begynder at give overskud at komme af med sine tanker, hvor det i starten gav underskud Børn der har indlæringsproblemer, skyldes en stor psykisk smerte, der er kommet hjemmefra, og de vilkår barnet lever under og har ikke ret meget med samfundet at gøre, men det handler om følelser. TV mediet kunne her gøre meget mere for at oplyse børn og forældre om følelser til gavn for hele samfundet, ja det er utroligt dyrt for samfundet at helbrede folk der har kludder i følelserne, derfor skal der stilles krav til forældre om uddannelse, parterapi, efter uddanne lærere, psykologi fra 4.klasse om familieforhold hver uge i 2 timer. Familiens time, som man for længst har indført i USA. Et barn der får løst sine følelses-mæssige problemer og får masser af forståelse og kærlighed på barnets måde, vil igen få en normal indlæringsevne. Der er selvfølgelig også andre årsager til indlæringsproblemer, som kan være medfødte o.s.v., men jeg synes bare ikke man går ind bag barnets følelsesmæssige problemer, men i stedet maser på med ekstra timer o.s.v. Når barnet sidder der og mærker denne psykiske smerte og tænker på sin mors problemer og skal lære at stave, det gør endnu mere ondt, og barnet blokerer for at ville lære 100%. Måske kan barnet i denne situation lære med 25% kapacitet. Det kan ligefrem gøre ondt at lære at regne, når man har det dårligt.. Disse børn vil gerne være kreative, male, tegne, ler, collager, lege, idet hele taget lave noget, hvor de kommer af med smerten eller lindrer smerten. Jeg kendte en lille pige med forældre der altid fortalte om deres problemer til hende og bildte hende ind, at de havde været sammen i tidligere liv, og derfor skulle mødes igen. Denne lille pige lærte at læse, fordi hun så mange film og derfor var tvunget til at læse under-teksterne. Når hun så film fik hun en pause fra forældrenes problemer. I dag ser hun ikke sin mor og undgår alle der vil belaste hende med problemer, kun hvis det går begge veje og lige meget hver vej, f.eks. en veninde. Hun foretrækker, at der er nogen der vil lytte til hende bare lidt mere, end hun lytter til dem. Denne lille piges symptomer var først bullimi (man kaster op efter man har spist) derefter skære sig i armen, selvmordsforsøg, indlæggelser. Begge hendes forældre var pædagoger, som ikke ville søge hjælp af psykoterapeuter, veninder eller lignende, næ det var nemmere at bruge sin datter. Psykisk incest er diagnosen, som tager 10 år at helbred helt, hvis det kan lade sig gøre. Hun har det bedre og bedre så længe hun passer på og kun gør ting der fylder hende op og ikke belaster hende. Børn med indlæringsproblemer, skyldes hovedsagelig psykiske be-lastninger hjemmefra ud fra den erfaring jeg har. Fra min bog, Hvordan skaber du stærke børn?

Kilde: